Concertrecensie

Dua Lipa in AB: Gaga zonder glitz

De melodramatische power van Christina Aguilera, het bekraste gospelgevoel van Amy Winehouse

3 Dua Lipa. © ANP Kippa

Haar radiosingles horen bij het meest opwindende hitparadevoer van het voorbije jaar. Live kon Dua Lipa jammer genoeg niet altijd overtuigen.

Haar naam die in Barbieroze neonletters oplichtten boven de synthesizerracks en het drumstel. Flashy lichtpilaartjes links en rechts van de bühne. Een fanclub zo uitgelaten dat het leek alsof Rihanna op het podium stond. Nounou, in de AB zouden we hebben gezworen dat Dua Lipa straks een Grote gaat worden.

De 21-jarige Brits-Kosovaarse popzangeres flaneerde dan ook met veel zwier over het podium terwijl ze 'Last Dance’ zong, één van de krakers uit haar in februari te verschijnen debuut. Die assertiviteit pikte ze vast op in de Sylvia Young Theatre School waar ze als kind school liep, tot ze dertien werd althans. Toen verhuisde haar vader de hele familie naar vaderland Kosovo waar hij een job te pakken kreeg. Lipa hield het er twee jaar vol en vluchtte toen weer naar Londen om er de showbizz in te duiken.

3 Dua Lipa. © rv

Haar eerste zelfgeschreven liedjes kwamen via Soundcloud en YouTube bij het management van Lana Del Rey terecht, vier jaar later preek Dua Lipa op de longlist van de BBC Sound Of 2016.Vandaag wringt en wurmt ze zich met veel elleboogwerk naar de top, zij aan zij met gelijkaardige mediagenieke hitparadedames zoals Tove Lo en MØ.

Mediageniek? Wis en waarachtig. Met een leuk, kuis topje en plooirokje profileerde Lipa zich in Brussel veeleer als een hups, sexy buurmeisje dan als een loopse r&b-vamp. Bimbo’s genoeg in de charts, moeten haar stylisten hebben gedacht

Share

Met een leuk, kuis topje en plooirokje profileerde Lipa zich in Brussel veeleer als een hups, sexy buurmeisje dan als een loopse r&b-vamp

Die family friendly-look verklaart de grote aanwezigheid van jonge tieners (al dan niet vergezeld van hun ouders) in de AB. Die meisjes en jongens krijsten de teksten van begin tot einde mee, alsof ze de ruwe demo-opnames van Lipa’s titelloze debuut al maanden in hun smartphone hebben zitten. Misschien is dat wel zo - vandaag de dag weet je nooit.

Deugt haar muziek? Meestal wel, als u zich tenminste niet druk maakt over het plastic, blikkerige karakter van haar strakgeformatteerde chartbusters. Tijdens een concert van Sonic Youth klaagt u toch ook niet dat de gitaren moeten worden gestemd en dat er teveel feedback door de songs giert, quoi?

Dus ja, we konden 'Dreams’ wel smaken: lunaparkpop op een pseudo-reggaetongroove waarin Lipa haar strot helemaal opentrok. "That girl’s got a nice set of pipes”, zouden Britten vast zeggen en, nee, dan gaat het niet over haar fraaie benen.

3 © AFP

'Bad Together’ was een behoorlijk goeie popsong. Smachtend gezongen, met een bitterzoete nasmaak. Alleen geloofden we Lipa niet. Met haar lichtjes hese zangstem en gekneusde noten creëert ze de illusie dat ze over een oude, gekwetste ziel beschikt, zoals Amy Winehouse zaliger, aan wie Lipa zich hoorbaar spiegelt. Maar bij Amy duidde dat bekraste gospelgevoel op een Weltschmerz die zwaarder woog dan een meisjesziel kan verdragen. In Lipa’s geval is het simpelweg een uitgekiende stemtechniek die de juiste knopjes indrukt.

Wie is Dua Lipa eigenlijk? In 'Room For 2’ schemerde de melodramatische power van Christina Aguilera door. 'Last Dance’ was Lady Gaga zonder glitz. 'New Love’ recycleerde Mariah Carey zonder al te veel chutzpah.

Share

Wat is Lipa’s meerwaarde in het overbevolkte hokje van de goedgeluimde meisjespop? Ze is geen geweldige danseres

Tja, wat is Lipa’s meerwaarde in het overbevolkte hokje van de goedgeluimde meisjespop? Ze is geen geweldige danseres. Haar show deed onpersoonlijk en enigszins klinisch aan. Haar bindteksten („Jullie geven me vlinders in de buik”) waren weinig oprecht.

spotify:track:1z5jOmNswvnzjC5gFLu5Dv

Misschien moet ze het hebben van jazzy ballads zoals 'For Julian’, waarin ze à la Amy met een zwoele, lage stem een lijntje kippenvel over onze rug joeg. Mooi nummer, puik gezongen maar, tja, niet héél erg origineel.

Dat was 'Be The One’ wél, de radiohit die we bijna een half jaar na zijn hitparadepiek nog steeds niet beu zijn. De fans werden gek en gingen helemaal in overdrive bij de meezinger 'Blow Your Mind (Mwah)’, waarbij sommige van hen op het podium mochten meedansen. De gelukkigen probeerden meteen het wereldrecord „selfies met een celebrity” te verbeteren.

De monsterhit 'Hotter Than Hell’ "dicteerde hoe mijn album moest klinken”, aldus Lipa, wat ons toch wat sceptisch stemde. Want hoe goed en efficiënt dat liedje ook moge zijn, wij willen écht geen plaat vol doorslagjes. In Brussel sloeg het nummer gensters, zoals verwacht.

Dua Lipa? Alweer een zeer goeie zangeres zonder échte smoel. In onze verbeelding is haar beste plaat een unplugged jazz-album vol torch songs. Wedden dat dat er nooit komt?

Gezien op 14 oktober in de AB, Brussel. 

nieuws

cult

zine