KRAFTWERK 12345678

De Kraftwerk-catalogus (7): ‘The Mix’ uit 1991, een zoethoudertje

Zaterdag trapt Kraftwerk in Antwerpen zijn vierdaagse 3D-concertreeks af. Een vooruit/terugblik!

3 ©REUTERS

Acht platen in vier avonden. Zaterdag begint Kraftwerk in de Koningin Elisabethzaal aan zijn (hopeloos uitverkochte) 3D-concertreeks THE CATALOGUE 1 2 3 4 5 6 7 8. En omdat u al genoeg werkt, blikken wij deze week voor u terug op het volledige oeuvre van de Duitse elektronicapioniers. Vandaag: The Mix.

Door Ben Van Alboom en Robin Broos -

Jaar: 1991
Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider, Fritz Hilpert

Het concept

Toen Kraftwerk eind jaren 80 zijn archieven aan het digitaliseren was, kwam de band op het idee een paar nummers gelijk digitaal te herwerken. Hadden ze meteen een nieuwe live-set én een nieuwe plaat: een soort greatest remixed hits of – zo u wil – remixed greatest hits. Ondanks het feit dat er een paar straffe dingen tussenzaten, was The Mix weinig meer dan een zoethoudertje – een reminder dat Kraftwerk niet op zijn lauweren aan het rusten was. Karl Bartos en Wolfgang Flür wisten echter beter: ze stapten uit de groep omdat "by the end of the eighties, Kraftwerk was a paralyzed giant; the inner structure didn’t allow any new ideas" en omdat ze geen zin hadden om "the best paid caretaker of the most famous sound laboratory in the world" te worden.

De hoes 

Kraftwerk - The Mix, originele hoes uit 1991 ©RV

Toen Kraftwerk begin jaren 1990 op tournee ging, namen ze enkele nieuwe speeltjes mee: vier telegeleide robotten. Het weinig ambitieuze artwork van The Mix is daar ook rond opgebouwd.

De kritieken

Share

'Autobahn didn’t need a remix by Kraftwerk'

Emil Schult

De reacties waren verdeeld. De ene vond het gedurfd, zelfs revolutionair dat Kraftwerk geen klassieke best of had uitgebracht, de andere vroeg zich af of het – als het dan toch moest – niet beter was geweest dat ze dat gewoon wel hadden gedaan. Zelfs vriend aan huis Emil Schult was niet overtuigd: ‘Would Leonardo Da Vinci have taken the Mona Lisa back and paint her over? I guess not. Autobahn didn’t need a remix by Kraftwerk.

Het succes

De plaat deed het wonderbaarlijk gezien niet eens zo slecht. Niet dat ze over de toonbanken vloog, maar in de meeste Europese landen parkeerde The Mix zich in de top twintig, en ook de nieuwe mixen van ‘The Robots’ en ‘Radioactivity’ haalden de hitlijsten.

Dé lyric

Kraftwerk - 'The Mix', hoes van de heruitgave (2009) ©RV

In hun nieuwe versie van ‘Radioactivity’ laat Kraftwerk alle verwijzingen naar radio als medium vallen, om volledig de kaart te trekken van het activisme tegen radioactiviteit, doelend op kernwapens en -energie. De titel wordt in het nummer voortaan voorafgegaan door “Stop”, en er is een opsomming van plaatsen die getroffen werden door een kernramp. “Chernobyl, Harrisburg, Sellafield, Hiroshima.

Fun fact

Sinds 2012 wordt de “Hiroshima” in ‘Radioactivity’ bij de reprise vervangen door “Fukushima”. Dat leverde onder meer dit kippenvelmoment op tijdens het Japanse benefietfestival No Nukes.

En dan nu ... muziek!

Kraftwerk speelt The Mix op 23/5 in de Koningin Elisabethzaal, Antwerpen.

3-D The Catalogue verschijnt op 26/5 bij Warner Music op vinyl, cd en Blu-ray.