Honey G

Britse Honey G oogst storm van kritiek met 'racistische' hiphopact tijdens The X Factor

Bling bling met laagje racisme

Rappen kan ze niet, maar de Britse Honey G schopte het inmiddels wel tot de finales van The X Factor en tot onderwerp van een debat. Want is zo'n act, echt of niet, niet lachen met de zwarte hiphopcultuur?

"H to the O to the N to the E to the Y to the G; it's Honey G." De verschijning van de 35-jarige Anna Georgette Gilford in de audities van het Britse The X Factor, ondertussen beter bekend als Honey G, deed nogal wat wenkbrauwen fronsen. Met haar blauw jasje, rood petje en zonnebril met reflecterende glazen gaf ze meteen blijk van veel zelfvertrouwen. Ze was een "natural born performer, the real deal" en ze was ervan overtuigd dat er voor een unieke artiest als zij best nog plaats was. En toen moest 'the next Jay Z', die in het echte leven een eigen rekruteringsbureau voor IT-personeel heeft, nog beginnen zingen. De vierkoppige jury wist niet goed wat te denken van haar 'Work it' van Missy Elliott.

Share

'Honey G is een symbool van hoe er met ras omgesprongen wordt in het Verenigd Koninkrijk'

Lola Okolosie, columniste The Guardian

Grap of niet, Honey G mocht verder gaan en ondertussen zit ze nog steeds in de talentenjacht. Met een beetje geluk - een andere kandidate kon door visa-problemen niet naar de Verenigde Staten, waardoor ze weer werd opgepikt -, maar morgen staat ze ondertussen al in de achtste liveshow, met nog vijf kandidaten.

Ondertussen blijft Honey G aan de andere kant van het Kanaal voorwerp van discussie. Daar raakt men maar niet over uitgepraat over haar. Is Honey G nu echt of een parodie op de hiphopwereld met haar blingbling en hippe taaltje? En ook: een blanke 35-jarige vrouw die even street gaat doen, kan dat wel?

Nee, vindt Lily Allen. De Britse zangeres kreeg drie jaar geleden flink wat kritiek toen in de clip van 'Hard out there' zwarte vrouwen twerkten. "Denigrerend voor zwarte vrouwen", luidde het. Allen vond dat toen onterecht, maar het zette haar wel aan het denken over de gevoeligheid rond dit thema. Daarom vindt ze de act van Honey G absoluut niet kunnen. "Ik ben niet zwart, maar ik vind het beledigend. Het is zo fout op zoveel niveaus. Ik kan er zelfs niet over beginnen praten."

Ook andere artiesten, onder wie Christine and the Queens, volgden de kritiek van Allen. Maar de scherpste reactie kwam vorige maand al van Lola Okolosie, een columniste bij The Guardian. Zij hekelde de act van Honey G als een "hedendaagse blackface", verwijzend naar een vaak gebruikt procedé in het theater in de eerste helft van de vorige eeuw waarbij blanken zwart geschminkt werden om een zwarte te spelen. Alsof zwarten dat niet zelf zouden kunnen.

"Honey G is een symbool van hoe er met ras omgesprongen wordt in het Verenigd Koninkrijk", betoogde Okolosie. Uit haar act spreekt volgens de columniste geen spatje nederigheid en respect voor de muziek, iets wat je bijvoorbeeld wel ziet bij Eminem. Het gaat er dus niet om dat alleen zwarten mogen hiphoppen, het is hoe je met die cultuur omspring. En dat zit bij Honey G volledig fout, meet Okolosie. "Het is een karikatuur van blackness als dom en ongepast."

Taal van de undergroundscene

Het gaat er dus niet om dat je als blanke niet zou mogen rappen - anders zou je wel heel veel artiesten kunnen bekritiseren - maar hoe je ermee omspringt. De kritiek snijdt geen hout, repliceerde Honey G deze week. "Ik heb al die nonsens gelezen, maar ik ben al mijn hele leven bezig met urban music. Ik ben een producer en natural born performer. Als mensen nu zeggen dat ik de zwarte cultuur verkracht, voelt het eigenlijk alsof zij discrimineren."

Volgens Honey G, die haar slang-taal naar eigen zeggen te danken heeft aan jaren dj'en in de undergroundscene, hebben haar critici het vooral lastig met het feit dat een blanke vrouw rapt. "Die mensen die me beledigen zijn niet meteen vertegenwoordigers van de zwarte gemeenschap. Het zijn haters en zij zullen nergens raken met het prediken van haat. Het is gewoon belachelijk."

nieuws

cult