Mode

Waarom duurdere gastcollectie van Balmain perfect is voor H&M

Balmain-blingbling voor 'prikje'

1 Balmain-ontwerper Olivier Rousteing (midden) en it-girls Jourdan Dunn (links) en Kendall Jenner (rechts). © rv

De samenwerking met het Franse modehuis Balmain moet de betaalbare designercollecties van H&M - en bij uitbreiding H&M zelf - naar een nieuw niveau tillen. Maar kun je jurkjes van 499 euro nog wel betaalbaar noemen?

Mensen met pleinvrees lopen nu donderdag het best met een grote boog rond H&M-winkels heen. Zoals elk jaar belooft de samenwerking tussen de keten en een bekend modehuis weer rijen fashionista's aan te trekken, die zelfs voor de winkels kamperen in de hoop een felbegeerd stuk uit de eenmalige collectie te bemachtigen.

Hopelijk hebben ze dit jaar extra gespaard. Want de mini-jurken van Balmain x H&M kosten minstens 129 euro, met uitschieters tot liefst 499 euro. Wie daar nog een paar schoenen en typische Balmain-blazer bij wil, is nog eens 179 euro en tot 399 euro extra kwijt. Ook de mannen moeten voor sommige jasjes stevig in hun buidel tasten.

Een heel verschil in vergelijking met de eerste designercollectie van H&M met Karl Lagerfeld in 2004. Toen was het duurste stuk in de rekken nog 'maar' 149 euro.

Bij H&M wijten ze de hoge prijskaartjes aan het vakmanschap en hoge ambities van gastontwerper Olivier Rousteing van het Franse modehuis. Die wilde absoluut een vleugje haute couture in de gastcollectie. "Wat zich vertaalt in enkele duurdere stukken, die in beperkte oplage in een beperkt aantal winkels hangen", zegt woordvoerster Marianne Nerinckx. Ook de gebruikte materialen - zijde, velours, steentjes en pareltjes - zouden duurder uitvallen dan anders. Bovendien, zo benadrukt Nerinckx snel, bevat de collectie ook goedkopere stukken, zoals topjes vanaf 24,99 euro en accessoires.

Toch valt niet te ontkennen dat de gastcollecties de laatste jaren prijziger zijn geworden. Denk aan de leren broeken van Isabel Marant, of bepaalde jassen van Alexander Wang. Vraag is of een jurk van bijna 500 euro nog wel past binnen het beginconcept van de gastcollecties, namelijk betaalbare designerkleding voor iedereen?

Misschien niet. Maar het past wél bij de 'hernieuwde' filosofie van H&M. Was het credo tot voor kort 'mode en kwaliteit voor de laagste prijs' dan luidt het nu: 'mode en kwaliteit voor de beste prijs'. Ook in de basiscollecties prijken kasjmieren truien en met pailletten geborduurde kleedjes van 180 euro naast de basic T-shirts van 9,99 euro. De keten wil een "gemengder publiek" aanspreken, wellicht als antwoord op ketens als Primark en Forever 21 die voluit de kaart trekken van de superlage prijskaartjes.

nieuws