Mode

Revival van een dino: hoe het 'muffe' ledermerk Coach opnieuw trendy en gewild werd

Met dank aan Brits ontwerper Stuart Vevers, die het label uit het slop trok

Het 75 jaar oude Amerikaanse lederwarenhuis Coach was als een dinosaurus die bij wonder de ijstijd had overleefd: weliswaar gigantisch, maar niet echt relevant meer in de moderne wereld. Tot de Britse ontwerper Stuart Vevers (43) zich met het merk ging bemoeien.

6 Een beeld uit de voorstelling van de SS17-collectie. © rv

Coach heeft een ‘moment’, zoals dat heet in mode­speak. De Ameri­kaanse lederwaren­reus vierde het voorbije najaar zijn 75ste verjaardag. Het betrok een nieuw hoofdkwartier in New York, opende flagship­stores op Fifth Avenue en in Regent Street in Londen. En dan was er nog een groots opgezette show in december, met een voor de gelegenheid opgetrokken motel in jarenvijftigstijl, neons in de vorm van dinosaurussen, een kinderkoor en valse sneeuw.

6 Ontwerper Stuart Vevers. © Robbie Fimmano

Half december berichtte het merk dat het tiener­idool Selena Gomez had ingelijfd als gezicht voor zijn reclame­campagnes (prijskaartje volgens de af en toe goed geïnformeerde roddelrubriek Page Six van de New York Post: 9,5 miljoen euro). De finan­ciële pers pakte tezelfder­tijd uit met het nieuws dat Coach een bod zou hebben gedaan op het kleinere, Britse Burberry (Burberry zei neen) en kort nadien konden we lezen dat Coach ook zou azen op Kate Spade. In 2015 had het bedrijf al schoenenmerk Stuart Weitzman ingelijfd. Boodschap: Coach speelt voortaan mee met de groten, met de LVMH’s en de Kerings van de mode­wereld.

nieuws

cult

zine