mode

Mode volgens de islam

- Door: Charlotte Van Hacht - Bron: De Morgen
1 © UNKNOWN

Voor moslima's betekenen trends een evenwichtsoefening. Kwaliteitsvolle kleding die aan hun eisen voldoet is schaars. Bij de ketens vinden ze bovendien niet alles. En toch: 'girls will be girls', of ze nu een hoofddoek dragen of niet.

 
Een bescheiden en sobere stijl is mooi, dat heeft niets met achtergrond te maken
Modeontwerpster Barjis Chohan

Twee jaar geleden kondigde The Sartorialist, een van de meest bekende streetstyle-fotografen zijn komst naar Brussel aan. Een paar dagen later postte hij een foto van een vrouw die hij ergens in het centrum had gefotografeerd. Ze droeg een gele pofbroek, slippers, had een brede glimlach én een hoofddoek. Scott Schuman, de man achter de blog benadrukte dat hij geen statement wilde maken. Hij vond gewoon dat de vrouw een interessante stijl had. Ongewild stelde de blogger een interessante vraag. Is het mogelijk om te leven volgens de islam en modebewust te zijn?

"Op minirokjes na kan ik alle trends volgen", zegt de 30-jarige Latifa. Ze is samen met haar niet-gesluierde zussen aan het winkelen en draagt een hoofddoek. "Bloesjes met een V-hals zijn geen probleem, want ik stop mijn sluier steeds in mijn kraag." Latifa vertelt dat de hippietrend een zegen is voor haar. "Die Baba Cool-stijl is echt mijn ding: alle kleding is wijd, comfortabel en stoer." Een paar meter verderop loopt een groepje met zes giechelende moslima's. Ze zijn tussen de 17 en 23 jaar oud en dragen hun felgekleurde sluiers allemaal op een andere manier. "Het is zoals haar, we proberen wat voor de spiegel en kijken wat leuk is", zegt Salova, wiens sluier met een bloempje is versierd. "We hebben allemaal onze eigen stijl", valt Atis haar bij. "Ik ben eerder klassiek", zegt Salova. En ze gaat het kringetje vriendinnen wijzend rond. "Sportief-chique, klassiek, klassiek, hippie en vrouwelijk." Kunnen ze dan echt alle modetrends volgen? "Soms is het wat zoeken", geven ze toe. "Een broek die gecentreerd is aan de heupen, combineer je met een tuniek, een jurkje draag je met een legging of broek", zegt de 20-jarige Suzan. De meisjes vertellen dat ze ook hoge hakken aan mogen, alleen niet op straat. "Daar dragen we enkel een klein hakje. Thuis lopen we rond in shortjes, jurkjes, hakken... Maar op straat kleden we ons discreter. Onze schoenen mogen niet te veel geluid maken, want we willen de blikken van mannen vermijden."

Kwaliteit boven alles
De meisjes winkelen gewoon bij de ketens, maar voor sommige stuks trekken ze naar Arabische speciaalzaken. De 30-jarige Latifa is anders. Zij verkiest de duurdere winkels, want kwaliteit is toch belangrijk. Net daar zag Barjis Chohan een gat in de markt. De Britse ontwerpster van Pakistaanse afkomst becijferde dat de moslimmode wereldwijd goed is voor een marktaandeel van 96 miljoen dollar (zo'n 75,5 miljoen euro). Ze ontdekte dat de markt gevuld is met ontwerpers die abaya's (een soort gewaad) van een slechte kwaliteit maken en zichzelf couturiers noemen. De enige stukken die kwaliteitsvol zijn, zijn overdadig versierde gewaden die gedragen worden tijdens feesten. Ketens zijn geschikt voor basisstukken, maar ze houden geen rekening met hun gelovige klanten. "Wanneer een stuk goed verkoopt, vullen we het aan", vertelt Marianne Nerinckx, woordvoerster van H&M België. "Maar voor de rest vind je in al onze winkels hetzelfde aanbod. Bij mijn weten maken we geen stuks voor een bepaalde doelgroep, we volgen gewoon de trends."

Het huidige modebeeld biedt genoeg alternatieven voor moslima's, maar als straks de mini-trend weer toeslaat, kunnen ze niet meer bij de ketens terecht. Barjis Chohan, die stage liep bij Vivienne Westwood, startte daarom haar eigen label. Met het merk Barjis wil ze modebewuste moslima's een andere optie geven. "Niet iedereen wil eruitzien alsof ze naar een discotheek gaan", zegt ze. "Omdat er niet veel opties zijn, ben ik dit label begonnen. Ik wilde moderne, stijlvolle kleding aanbieden voor moslimvrouwen die hijabs dragen (hoofddoeken)." Chohan voegt eraan toe dat ook niet-moslima's haar lijn appreciëren. "Sommige mensen voelen zich niet goed in strakke kleding. Een bescheiden en sobere stijl is mooi, dat heeft niets met achtergrond te maken."

Gat in de markt
In Groot-Brittannië lijken moslima's aan belang te winnen in de ogen van marketeers. Zelfs luxewarenhuis Harrods verkoopt nu al een tijdje abaya's. In ons land zijn moslimmerken die kwaliteitskleding aanbieden schaars. In het centrum van Brussel is er sinds kort een winkel van Creation Malouka. Het merk maakt originele en stijlvolle kleding voor moslima's. "Ik ben zelf gesluierd en zocht naar manieren om me te kleden", vertelt Siham Bihi, de ontwerpster. "Wat ik in de winkelrekken zag hangen, vond ik maar niets. Ik ben creatief en besloot te gaan ontwerpen. Zo begon zes jaar geleden Creation Malouka. Het is een van de enige alternatieven voor moslima's die op zoek zijn naar kwaliteit. In België zijn we met vier of minder." Bihi is zelf gekleed in een mosterdgele en groene tuniek. In haar winkel in de Dansaertstraat verkoopt ze stuks in katoen met een klein beetje viscose. "Een alternatief voor de lycra die je in Arabische winkels vindt." Bihi vindt ook dat mooie moslimmode een gat in de markt is. "Het Marokkaanse volk is er nochtans een van consumenten. We kopen graag en we kopen veel. Meer dan mensen uit de westerse wereld. Wanneer een Marokkaanse iets vindt met een goede prijs-kwaliteitsverhouding, koopt ze het. Die manier van consumeren valt me ook op in de winkel. Een Belgische vrouw koopt twee, maximum drie stuks per keer. Marokkaanse klanten kopen direct een hele outfit. Een dag later komen ze terug om het ensemble in een andere kleur te kopen."

YouTube-stijltips
Terug naar de winkelstraten, waar de meisjes vertellen dat ze een deel van hun garderobe online bestellen. Kopen ze dan kleding bij speciale sites voor moslima-mode? "Maar neen, gewoon bij La Redoute en 3Suisses", lachen ze. Ze halen hun inspiratie ook van het internet. "Op YouTube heb je van die handige tutorials waarin meisjes uitleggen hoe je een doek knoopt voor een feest of hoe je bepaalde kleding combineert", zegt Salova. Hoeveel hoofddoeken hebben ze eigenlijk? De vraag wordt op hilariteit onthaald. "In alle kleuren eentje", zegt Atis. Bij Latifa en haar zussen wordt er even nagedacht over de vraag. "Twintig", schat ze voorzichtig. "In principe is alles mogelijk, prints, kleuren... Sjaals met pailletten voor een feest. We volgen de modekleuren ook op."

Het Antwerpse Noor D'Izar maakt mooi afgewerkte hoofddoeken. De niet-gelovige Inge Rombouts en moslima Fatima Rafiy zijn de manager en ontwerper van het label. Ze maken handige ontwerpen die zonder speldjes kunnen worden gedragen. De twee ontmoetten elkaar op een wijkfeest en begonnen in 2009 met hun eigen merk. Ze verkopen een heleboel verschillende modellen via hun webshop. Het is verbazend hoeveel er mogelijk is met een simpel lapje stof.

Volgens Siham Bihi kan je de afkomst van vrouwen soms afleiden aan de hand van hun sluier. "Een vrouw uit Dubai draagt haar hoofddoek anders dan een vrouw uit Turkije en die ziet er dan weer anders uit dan een Marokkaanse", legt ze uit. Opvallend is dat de meisjes in de winkelstraat geen Arabisch stijlicoon kunnen opnoemen. "We kijken gewoon naar de mensen op straat", klinkt het. Bihi vertelt dat sterren uit de Arabische wereld grote merken als Gucci dragen. "Ze lijken niet op ons en we kunnen ons er niet mee vereenzelvigen."

Vandaar dat moslima's hun inspiratie bij elkaar vinden. Ze proberen westerse trends te volgen en de regels van hun geloof te respecteren. Ze lijken daar wonderwel in te slagen. Ondanks hun sluiers behouden ze eigen stijl. Om het met een dooddoener van Coco Chanel te zeggen: "Fashion fades, only style remains the same".

nieuws

cult