Mode

'Marginale' modemerken uit jaren 90 herleven: smakeloos is weer hip

Kappa, Champion, Fila. Voor die sportmerken uit de nineties halen jongeren vandaag hun neus niet meer op. Wat sommigen ooit smakeloos en marginaal noemden, vinden zij modieus. "En onverslijtbaar, dat ook."

Er zijn mensen die met het schaamrood op de kaken terugkijken naar foto's uit de jaren 90. Wat bezielde hen toen toch om met een blinkend trainingspak van Kappa, een schreeuwerige Champion-trui en witte Fila-sneakers voor de lens te verschijnen? Velen hoopten vurig: die trend zal wel nooit meer terugkomen.

Maar dat vurig hopen blijkt geen verschil te hebben gemaakt. Wie vandaag hippe Instagram-accounts en etalages screent, kan niet anders dan vaststellen: de nineties zijn terug, samen met de sportmerken die jarenlang afgedaan werden als smakeloos en marginaal.

Onverslijtbaar

Share

'Nu zijn het vooral de coole kids. Veel jonge mensen uit artistieke milieus'

Ellen Anthoni, doet onderzoek naar mode- en jongerentrends

"Het zijn vooral jongeren tussen de achttien en vierentwintig die naar deze merken vragen", zegt Tiny Geeroms, manager van Shelter in Gent.

cult

zine