Vogue

Kleurloze modellen zijn uit de mode

Na jaren van bijna alleen maar 'blanke covers' gooit 'Vogue' straks dan toch roer om

- Ewoud Ceulemans, Hannah Stöve

Het blanke, superdunne model krijgt concurrentie: de modewereld wordt stukje bij beetje diverser. Vooral tijdschriften proberen hun denkwijze te veranderen: Vogue heeft na een storm van kritiek eindelijk actie ondernomen. "Als medium moet je ook je lezers betrekken."

4

Een van de raarste aspecten van de modewereld is dat een miljoenenindustrie die draait op een alsmaar veranderend schoonheidsideaal, de afgelopen jaren zo star is geworden als het gaat om het menselijk lichaam.

Waar in de jaren 50 de rondingen van Marilyn Monroe bewonderd werden, en de supermodellen van de jaren 80 meestal maat 38 hadden, zijn de grote modeontwerpers en -tijdschriften nu al zeker twintig jaar gek op dunne vrouwen. Héél dunne, en ook erg lange vrouwen, van minimaal 1,80 meter lang, en niet zwaarder dan een kilo of 55. Wat betreft leeftijd geldt bovendien: hoe jonger, hoe mooier. Ook qua afkomst zijn de modellen in tijdschriften, modeshows en reclames weinig divers te noemen, want ze zijn bijna altijd blank. Ondanks jarenlange kritiek op deze beperkte noties van wat mooi is, bleven modehuizen en media vasthouden aan hun gedroomde vrouw.

Maar de laatste tijd lijkt dat schijnbaar onbuigzame ideaal toch langzamerhand te veranderen. Een van de populairste modellen nu is bijvoorbeeld Ashley Graham, een Amerikaanse met maat 42 die de koningin van de body positivity-beweging wordt genoemd. The Fashion Spot, een modesite die de modellen tijdens de laatste catwalkshows in New York, Londen, Milaan en Parijs onder de loep nam, meldde opgetogen dat ze nog nooit zo veel niet-blanke vrouwen hadden geteld als tijdens de laatste modeweken in maart: 28 procent. Dat is niet ongelooflijk veel, maar toch 3 procent meer dan het seizoen ervoor - en die stijgende lijn houdt naar verwachting aan. Ook het aantal oudere modellen, vijftigplussers zelfs, was groter dan ooit tevoren.

zine