Modestarters

Een eigen zaak beginnen in onzekere tijden doe je zo

Jonge, Belgische modestarters: de toekomst is aan de durvers

De laatste tijd duikt het ene nieuwe mode-, ­juwelen- of lederwarenmerkje na het andere op, ondanks de verzengende concurrentie van fast fashion. Wie zijn ze? En wat drijft hen? ‘Ik had voor mezelf oorbellen gemaakt met ‘Kiss my ass’ erop, voor als mijn chef zat door te drammen.’

Hanne Debaere, project manager bij de organisatie voor ondernemingscreativiteit Flanders DC, staat Vlaamse starters bij met goede raad. Zij bevestigt de trend: “Ik sta er soms zelf van versteld. Er heerst een tendens dat iedereen z’n innerlijke creativiteit wil aanboren, mensen willen iets anders, iets creatiefs doen. Een tweede trend is ecologisch georiënteerd: ‘Ik wil iets lokaals doen. Ik wil een badpak, maar dat wil ik niet uit China laten komen dus maak ik het zelf, hier in Europa.’

nieuws

cult

zine