Reclame

Dolce & Gabbana vragen Chinezen om vergiffenis

1 Stefano Gabbana en Domenico Dolce. © AFP

Stefano Gabbana en Domenico Dolce, oprichters van het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana, hebben zich in een video verontschuldigd nadat het bedrijf in een racisme-rel verwikkeld is geraakt. Het modemerk wordt al de hele week massaal geboycot in China.

Aanleiding van de ophef zijn een aantal promotievideo’s die Dolce & Gabbana deze week lanceerde op Instagram. Daarop is te zien hoe een Chinees model worstelt met haar eetstokjes terwijl ze probeert Italiaanse gerechten zoals pizza en cannoli te eten. 

Lees hieronder verder

Op sociale media in China werd negatief gereageerd op de video’s. Racistisch, denigrerend en niet grappig, aldus de commentaren. De controverse werd nog aangewakkerd nadat schermafbeeldingen opdoken van een discussie over de video’s op Instagram tussen sterontwerper Stefano Gabbana en een volger waarin Gabbana uithaalt naar China. Later liet het bedrijf weten dat de account van het merk en de ontwerper werden gehackt.

Boycot

Dolce & Gabbana zag zich woensdag genoodzaakt in allerijl een modeshow te annuleren, en de oproep tot boycot van het modehuis werd massaal gevolgd. Chinese winkeliers en grote webwinkels, inclusief Alibaba, deden het merk in de ban. Zelfs buitenlandse sites volgden de oproep.

Het modehuis gaat nu diep door het stof. In een video gepost op de Chinese sociaalnetwerksite Weibo excuseren de twee oprichters zich uitvoerig. “We zullen deze les nooit vergeten en dit zal nooit meer gebeuren”, aldus Gabbana in de video. “En we moeten harder ons best doen om de Chinese cultuur te begrijpen en respecteren. We vragen vanuit de grond van ons hart vergiffenis.”

nieuws

cult

zine