Criminele mode

De kleerkast van de onderwereld: boeven hebben iets met dure merken

Crimineel modieus

Twee jaar geleden had het team van de Antwerpse federale politie dat probeert criminelen ‘kaal te plukken’, nog nooit van het kleding­merk Philipp Plein gehoord. Nu weten ze: een schreeuwerig T-shirt met een joekel van een doods­hoofd erop is minstens 500 euro waard. Hoezo, crimineel modieus?

Zelfs wie de film Patser niet heeft gezien, zal weinig moeite hebben om zich een straat­dealer voor de geest te halen: modieus petje, een Nike-trainings­pak van PSG of FC Barcelona, een manbag van Louis Vuitton die schuin over de borst wordt gedragen en een paar dure sneakers om het af te maken.

Allemaal echt uiteraard, want voor namaak halen ze in het misdaad­milieu hun neus op. “Kleding is voor hen een status­symbool”, zegt een speurder van het Antwerpse plukteam, een onder­zoeks­team van de federale gerechtelijke politie dat drugs­criminelen kaalplukt.

nieuws

cult

zine