Donderdag 02/04/2020
Beeld Bob Van Mol

Column

Zowel de 'Mona Lisa' als de dans­stijl ‘moshen’ zijn vage fenomenen

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Arno Major maakte begin januari het event ‘Moshpit in front of the Mona Lisa’ aan op Facebook. De 19-jarige student uit Bredene schonk op die manier de belangrijkste Belgische bijdrage (van 2018) aan de internationale kunst­wereld. Het jaar is nog jong, maar kunstenaars die geloven dat het nog sterker kan, zullen groots moeten uitpakken.

Als we de cijfers mogen geloven, ­beloven 1.200 mensen dat ze vandaag, zaterdag 10 februari om 14.35 uur, in het Louvre een moshpit zullen starten voor het beroemdste schilderij op aarde. Bijna 7.000 Facebookgebruikers klikten op de ‘geïnteresseerd’-knop. Laat me even – zonder enige vorm van ironie – de genialiteit van dit idee uitleggen.

Zowel de Mona Lisa als de dans­stijl ‘moshen’ zijn vage fenomenen. Leonardo da Vinci schilderde ergens in het begin van de 16de eeuw de derde echtgenote van Francesco del Giocondo met wat olie­verf op een stuk populieren­hout. Ik zag Lisa Gherardini nooit in het echt, maar ik geloof dat Da Vinci zeer degelijk werk afleverde. De reden waarom precies dit portret uitgroeide tot het bekendste schilderij op deze planeet, blijft een ­mysterie. Het Louvre stelt 35.000 van zijn 300.000 kunstwerken tentoon, maar het overgrote gedeelte van de acht miljoen bezoekers wil slechts één werk écht zien. De zevende hal in de Denon-vleugel is de party­zaal van het Louvre. Toeristen met camera’s verdringen zich voor La Joconde. Wie vooraan wil geraken, heeft sterke ellebogen nodig. Niemand neemt de tijd om het meesterwerk rustig te bekijken. Dat is praktisch onmogelijk. Alle aandacht gaat bovendien naar die ene bewogen, ­onderbelichte foto voor Instagram.

Een moshpit ontstaat als muziekliefhebbers tijdens een concert niet willen dansen, maar toch de behoefte voelen om te bewegen. Ruige types geven elkaar er flink van langs, zonder iemand te verwonden. Wie valt, voelt onmiddellijk een helpende hand. Verloren voorwerpen worden in de lucht gehouden tot de ­eige­naar ze ophaalt. De eerste moshpits ontstonden tijdens metal- en hardcore­optredens, maar de laatste jaren manifesteert het verschijnsel zich ook tijdens dub­step, hiphop en zelfs fidget­house­party’s. Jani Kazaltzis noemde in het ­programma Jani gaat zijn moshpit-­erva­ringen een van de meest homo­­­seksuele gebeurtenissen uit zijn leven.

Arno Major putte zijn inspiratie uit de moshpit die ontstond tijdens een Mac DeMarco-concert. De Canadese indie-gitaargod integreert het concept enkel op ironische wijze in zijn shows. Een pit is een uiterst gelaagd fenomeen dat humor, spanning en gevaar oproept. Drie belangrijke eigenschappen waar het de meeste musea aan ontbreekt. De energie van een concertzaal is de tegenpool van de sfeer in een museum. Toegegeven, het zijn verschillende werelden met andere doelstellingen. Toch mag een museum ook af en toe bruisen. Het hoeft geen dode omgeving te zijn die alle zuurstof uit ons lijf trekt. Arno Major heeft een punt. Het mag minder statisch. Hij startte zijn evenement op uit liefde voor cultuur én uit pure onnozelheid. Zo ontstaan de beste ideeën.

Na internationale media-aandacht relativeerde (en annuleerde) de student zijn evenement. Een verstandige beslissing. Ik zou ook niet verantwoordelijk ­willen zijn voor alle mafkezen die niet noodzakelijk mee zijn met het relativerende aspect van deze actie, maar wel een reden zoeken om zich eens goed uit te leven. Alle grote genieën trekken op het juiste moment hun kak in. Leonardo da Vinci is daar zelf het beste voorbeeld van. Hoe vaak begon deze homo universalis enthousiast aan een gloednieuw artistiek concept dat nooit af raakte?

Er zal vandaag hoogst­waarschijnlijk geen echte moshpit plaatsvinden voor de Mona Lisa. Al hangt het schilderij wel ­achter kogelvrij glas. Het kan in principe tegen een stootje. Toch heeft iemand op eenvoudige, maar geniale wijze een punt gemaakt. Kunst mag leven! Wie deze week toch nog graag even zijn beer uitlaat: de Noorse folkmetal­band Trollfest speelt donderdag in Trix. Moshen en/of volksdansen, als het maar leeft. Gewoon gaan, godverdomme!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234