Vrijdag 18/10/2019
Actrice Jeanne Moreau in 1993: een diva van 75 jaar jong. Beeld AFP

Column

Zouden er nog discussies zijn over euthanasie en recht op sterven, als iedereen de eeuwige jeugd kan kopen?

Mark Coenen, adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL, gaat op wandel met de wereld.

Mijn vader verblijft sinds kort op de afdeling geriatrie van het lokale ­ziekenhuis. Die is goed beveiligd. Je hebt een code nodig om buiten te geraken, want die verwarde snoepers zouden van een moment van verstrooiing van de verpleegsters kunnen gebruikmaken om te ontsnappen.

Als dat oude geweld ’s nachts zou uitbreken, op zoek naar vertier en bier, dan zijn we nog niet thuis. Ik zie ze al de polonaise dansend in de cafetaria. Rollators aan de kant en gáán.

De code is een getal van vier cijfers, met daarachter, tussen haakjes: (maar dan omgekeerd). Slimmigheidje, voor alle zekerheid. Geen ouderling die het doorheeft. Geniaal. Kan zo in De mol.

Mark Coenen. Beeld Illias Teirlinck

'What a drag it is getting old', zong Mick Jagger al in ‘Mother’s Little Helper’: we hebben de Rolling Stones niet nodig om dat te beseffen. Al zong hij het op z’n 23ste: toen had hij nog geen recht van spreken.

Oud is out, maar niet voor iedereen. De pas de Lethe overgestoken Jeanne Moreau wilde van die boer geen eieren. Dat vernam ik via het digitale feestboek, waar je naast boertige staats­secretarissen en waarlijk totaal van hun pot gerukte presidenten ook wel eens iets interessants tegenkomt. Als je de juiste vrienden hebt.

Het televisie-interview dateert uit 1993 (toen was ze een kwieke 75-jarige): een diva op een divan. Eloquent, energiek en eigenzinnig. Het leven is een jakobsladder, peroreerde zij welbespraakt, heur weelderige blonde haar telkens theatraal goedleggend. Steeds luider klonk haar stem wanneer ze be­geesterd protesteerde tegen de terreur van de klagende ouderdomsmaffia.

Oud worden is de max, vond ze. Haar jakobsladder reikte oudtestamentisch tot aan de hemel. Hoe ouder je wordt, hoe beter je wordt, hoe groter je kennis.

De carrosserie begint te roesten, de banden worden sleets, maar daar had ze geen boodschap aan: als een Cadillac zoemde Jeanne voort op de snelweg van het leven.

Van het concert des levens kent niemand het program en we weten ook niet hoe lang de bisnummers duren, maar met de razendsnelle vooruitgang van de moderne geneeskunst dreigt de voorstelling nooit meer te eindigen. Researchers van de Ohio State University ontwikkelden een techniek – Tissue Nano Transfection, als u het echt wilt weten – waarbij elk celtype geregenereerd kan worden, startende van een simpele huidcel. Daardoor kunnen kapotte cellen hersteld worden, en bij uitbreiding zelfs volledige organen. Net zoals je naar de garage gaat voor een nieuwe joint de culasse, kun je binnenkort binnen voor een groot nazicht in het ziekenhuis waarbij alle malfunctionerende onderdelen vervangen worden.

Zouden er dan nog discussies zijn over euthanasie en recht op sterven, als iedereen op doktersvoorschrift de eeuwige jeugd kan kopen? Oscar Wilde had het moeten meemaken.

Gwen had het moeten meemaken.

Gwen was tweedejaarsstudente aan mijn Limburgse PXL. Ze studeerde journalistiek. Ze stierf, totaal onverwacht, vorige week op vakantie in Kaapverdië. In de cloud vind je haar vrolijke vakantiefoto’s, waarbij ze wel eens de Boomerang-app gebruikte. Daarmee kun je korte video’s maken, die in een loop een vooruit/achteruit-effect geven. Alsof je de tijd eigenhandig terug kunt draaien. Grappige truc: altijd prijs.

Dat had ik haar zo gewenst: dat ze die fatale woensdagavond de tijd hadden kunnen terugdraaien. Dankzij een app de dood te snel af. Maar zo werkt het niet. De dood houdt niet van trucs. En ze had geen code om de deur te openen en te ontsnappen (maar dan omgekeerd).

Niemand verdient het te sterven in de bloei van haar leven.

‘Don’t tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon’, staat er op haar Instagram.

Ze werd 22.

What a drag it is dying young.

Dag Gwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234