Zondag 20/06/2021

ColumnBijzondere bijstand

Zonder ­productinnovatie Geen. Fucking. Airfryer.

null Beeld Sven Franzen
Beeld Sven Franzen

Katrin Swartenbroux helpt een lezer met een issue.

Lezersvraag van de week

Ik krijg steeds vaker reclame voor ‘period panties’: onderbroeken waarin je vrij mag bloeden. Zou empowering zijn, maar ik gruwel van het idee. Al ben ik feministe, dit is toch niet waar de wereld naartoe moet evolueren?

Elise, Herentals.

Beste Elise,

Wat ik me meestal afvraag als mensen briesen wanneer bedrijven Iets Doen, is hoe dat in godesnaam invloed heeft op hen. Wie heeft er bijvoorbeeld last van Unilever die het woordje ‘normaal’ van shampooflessen gaat verwijderen? Integendeel: wie haalt daar géén profijt uit? Telkens als ik een bus shampoo ‘voor normaal haar’ vastheb, giert er immers een paniekgolf door me heen. Is het ‘normaal’ dat ik de haarlijn van Mickey Mouse heb? Is het ‘normaal’ dat het doorgaans slap als twee zielige cockerspaniël-oren langs weerskanten van mijn gezicht hangt? Wie zal het ­zeggen. Unilever alvast niet meer.

Ik begrijp natuurlijk wel dat jij je als menstruerend wezen ­aangesproken voelt door die period-pantiesreclame. Dat zou ook moeten, want die ­bedrijven betalen absurd veel geld om de juiste doelgroep te bereiken. Ik schrijf dit dan ook met de wetenschap, beste Elise, dat jij en ik niet bijster veel van elkaar verschillen, want ik krijg die reclame ook. Allicht weet jij ook al zo’n ­twintig jaar wat je lijf ­maandelijks afscheidt, hoe je daar het liefst mee omgaat en heb je ook de financiële ­vrijheid om die keuze te maken. Dat is top.

Als jij tijdens het wisselen van je tampon, je cup of je maandverband nooit gedacht hebt dat het toch echt wel allemaal gemakkelijker zou zijn zonder dat – excusez le mot – gefoefel, dan zijn die onderbroeken allicht niets voor jou. Ik heb er zelf ook niet meteen nood aan.

Maar is het niet fantastisch dat ze er zijn? Hoe meer ­keuzevrijheid, hoe meer vrijheid, toch? Meer mensen ­kunnen tijdens de meest oncomfortabele periode van de maand kiezen voor dat waar zij zich het meest ­comfortabel bij voelen. En ik hoef mijn haar niet met ­hondenshampoo te wassen.

Het is immers niet omdat er nieuwe producten op de markt komen, dat jij die ook daadwerkelijk moet gaan gebruiken. Neem nu die absurde elektrische ­eenwielers. Om de een of andere reden zijn ze ­uitgevonden, uitgetest en in productie gebracht. Vraag mij niet waarom, vraag het aan een van de talloze mannen in pak die de meerwaarde ervan inzien en op zo’n onding ­voorbij komen gezoefd met een air alsof ze niet enkel ­zichzelf, maar tegelijkertijd ook de hele westerse ­beschaving overeind houden.

En toch. Tenzij een van die sujetten mij molenwiekend een enkeltje richting plastisch chirurg mept, is de manier waarop zij kiezen zich voort te bewegen niet mijn probleem. Het is niet omdat die ­emmentalers met paardenkracht bestaan, dat ik niet nog steeds kan terugvallen op mijn oude, vertrouwde transportmogelijkheden, zoals die gepantserde tankwagens die Antwerpenaren ‘stadsvelokes’ noemen.

Wees dus niet zo afkeurig van vooruitgang, beste Elise, het geeft ons de beste dingen in het leven. Zonder ­productinnovatie geen ergonomische stoelen, geen ­selfiecamera, geen parkeersensoren, maar bovenal: Geen. Fucking. Airfryer.

Is dát echt de wereld waarin jij wil leven?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234