Woensdag 27/05/2020
Beeld DM

StandpuntCathy Galle

Zomerscholen op vrijwillige basis? Het mag best wat dwingender

Cathy Galle is journalist.

Tijdens de zomervakantie naar school moeten. Het moet voor jongeren zowat het equivalent zijn van een bootcamp voor wie helemaal niet sportief is. Of zoals tienerdochter het verwoordt: the hell.

Maar weinig jongeren zullen spontaan vreugdevuren ontsteken voor de zomerscholen waartoe de Vlaamse regering nu oproept. Ze wil dat scholen, lokale besturen en eventueel jeugdwerk of organisaties die met huiswerkbegeleiding bezig zijn, samenwerken om tijdens de zomervakantie minstens tien dagen les te voorzien aan leerlingen die een ‘corona-achterstand’ opgelopen hebben. De klassenraad kan daartoe adviseren, maar deelname is vrijwillig.

Het leidt geen enkele twijfel dat een bepaalde groep jongeren wel degelijk baat kan hebben bij zo’n zomerschool. Dan spreken we vooral over de groep die ondanks de grote inspanningen van scholen en leerkrachten moeilijk tot niet bereikt en betrokken werd de afgelopen maanden. Een groep die het vaak al moeilijk had voor corona en thuis een goede omkadering mist of volledig schoolmoe is. Een groep die we niet zomaar aan haar lot mogen overlaten, als we willen dat iedereen volgend schooljaar zonder al te grote hiaten kan beginnen.

Zomerscholen zijn dus een goeie zaak. Als de juiste groep bereikt wordt. En daar zitten we allicht met een knellend schoentje. Zomerscholen zijn geen nieuw fenomeen. De voorbije jaren waren er al scholen die voor laatstejaars les-tijdens-de-vakantie aanboden om de overgang naar middelbaar of hoger onderwijs vlot te laten verlopen. En wie kwam daar dan naartoe? Vooral gemotiveerde kinderen van al even gemotiveerde ouders. Zowat het omgekeerde van de doelgroep nu dus.

De hamvraag is dan ook: hoe krijg je diegenen die er het meeste baat bij hebben naar je zomerschool als je weet dat net zij het minst geneigd zullen zijn om te komen? Leerlingen verplichten om tijdens de vakanties les te volgen, kan wettelijk niet. Maar het valt sterk te betwijfelen of een advies van de klassenraad hen wel over de streep zal halen. Zo’n advies kan nog al eens in dovemansoren vallen.

Dus moeten we misschien durven denken aan het meer dwingender maken van zo’n deelname. Door de zomerschool een finaliteit te geven, zoals een herexamen. Dat stelt onderzoeker Wouter Smets van de Karel De Grote Hogeschool voor. Leerlingen die zo’n herexamen hebben, krijgen de kans om zich daar tijdens de zomerschool intens op voor te bereiden. Hopelijk zien ook zij dan in dat de kans dat ze ‘over’ mogen naar het volgende jaar groter is als ze eventjes les volgen, dan dat ze nog eens twee maanden in hun eentje zitten aanmodderen. De doelgroep een concreet doel geven dus.

Het mag dus allemaal wat dwingender. Zo niet krijg je zomerscholen waar alleen jongeren met sterke achtergrond en gemotiveerde ouders terecht zullen komen. En dat zou de tegenstelling alleen maar groter maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234