Maandag 26/10/2020

OpinieFrank Moreels

Zijn Almaci en Rousseau lid geworden van de Uber fanclub?

Al in 2018 manifesteerden de Brusselse taxichauffeurs tegen de komst van Uber. Beeld Photo News

Frank Moreels is voorzitter BTB-ABVV.

De taxisector is in zwaar vaarwater terecht gekomen na het invoeren van het nieuwe Vlaamse taxidecreet en de covid 19-crisis. Heel wat taxibedrijven gaan in faling of ontslaan een groot deel van hun chauffeurs. Alsof dit nog niet genoeg is “moderniseren” flink wat steden hun taximarkt, wat in de praktijk neerkomt op dereguleren. Steden - waar Groen en sp.a mee aan de macht zijn - bouwen de bescherming van de taxichauffeurs verder af. Minder regels zorgen immers voor minder sociale bescherming voor de taxichauffeurs!

De vorige Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) drukte een taxidecreet door dat de taximarkt in Vlaanderen finaal ontregelt. Geen regels meer om de chauffeurs te beschermen. Vrijheid en blijheid voor multinationals zoals Uber. Dit alles ten koste van de loontrekkende en de zelfstandige taxichauffeur. Dit decreet zorgt ervoor dat de deur in Vlaanderen open wordt gezet voor Uber en consoorten.

De centrumsteden volgen snel, met Antwerpen op kop. In Antwerpen wordt het bestaande taxireglement met onmiddellijke ingang afgeschaft. Terwijl het nieuwe Vlaamse taxidecreet al een verregaande deregulering van de taxisector doorvoert wil het Antwerpse bestuur nog een stap verder gaan.

Zo zal er geen onderscheid meer gemaakt worden tussen standplaats taxi’s en straattaxi’s en zullen de taxibedrijven hun tarieven vrij kunnen bepalen. Dat zal aanleiding geven tot een overaanbod en dumpingpraktijken van platformen als Uber en Lyft. Die zullen de lokale taxibedrijven uit de markt duwen wat dan weer een een negatieve impact zal hebben op de tewerkstelling van de loontrekkende taxichauffeurs.

Hoe kan de sp.a van Tom Meeuws zoiets aanvaarden? Waarom gaat sp.a daar niet dubbel en dik dwars voor liggen?

De schepenen van mobiliteit van Antwerpen, Leuven en Gent publiceerden recent een open brief. Daarin verwelkomen ze Uber mits die zich houdt aan een aantal milieuvoorwaarden.

Meer nog, ze prijzen Uber de hemel in: “De state-of-the-arttechnologie die Uber biedt, heeft uw bedrijf in staat gesteld een essentiële rol te spelen in het dagelijks leven van veel burgers”. Of nog: “Wij waarderen de positieve bijdrage die Uber levert aan de stedelijke mobiliteit als aanvulling op het openbaar vervoer en aan het diversifiëren van de mobiliteitsoplossingen voor stadsbewoners.” De duizenden taxichauffeurs die hun job wereldwijd verloren, of die hun loon- en arbeidsvoorwaarden zagen ineenstorten dank zij Uber zullen het graag lezen!

Dat een N-VA schepen zoals Koen Kennes (Antwerpen) zoiets schrijft is niet verwonderlijk, dat twee schepenen van Groen dit samen met hem doen is meer dan opmerkelijk! Filip Watteeuw (Gent) en David Dessers (Leuven) verwelkomen Uber als het zero-emissievoertuigen inzet en gedeelde ritten organiseert. En “oh ja, Uber moet de sociale wetgeving ook volgen”.

Dat Uber een mega-asociale reputatie heeft, is deze groene schepenen blijkbaar ontgaan. De chauffeurs worden uitgeperst, de veiligheid van de gebruikers is niet gegarandeerd, transparantie in de bedrijfsvoering is nihil, ... Het business model van Uber verschuift de kosten en dus de risico’s naar de chauffeur, en roomt de winsten af voor de multinational. Is dat waar Groen voor staat? Het bedje spreiden van een wolf in hippe schaapsvacht!

Dat de sp.a hier niet tegen ingaat is een pure schande! Zijn Tom Meeuws, Mo Ridouani en Rudy Coddens, in navolging van Pascal Smet, ineens ook lid geworden van de Uber-fanclub? Waarom werkt de sp.a mee aan dit dereguleringsopbod? Het zal immers honderden jobs kosten in de taxisector!

Destijds kregen de taxichauffeurs van sp.a steun in hun verzet tegen het Vlaams Taxidecreet. Vandaag zien we dat diezelfde sp.a in de steden waar ze mee in het bestuur zitten zelf de kaart trekt van de deregulering. Vaak nog verregaander dan het Vlaamse Taxidecreet.

Van een partij die sociale waarden hoog in het vaandel draagt, mogen we toch verwachten dat ze ook aandacht hebben voor de rechten van de werknemers uit de sector die ze naar eigen zeggen willen “moderniseren”.

Almaci en Rousseau moeten dringend hun schepenen en burgemeesters tot de orde roepen!

Als de partijvoorzitters van sp.a en Groen hier niet tegen optreden verliezen ze hun geloofwaardigheid. Dan kunnen ze niet langer beweren dat duurzaamheid en sociaal beleid hand in hand gaan. Wat is er nu vernieuwend aan Uber als hun hippe “app” enkel dient om het leven van chauffeurs het leven zuur te maken? Het is niet omdat je gebruik maakt van eigentijdse smartphone technologie dat je business model niet stinkt!

Wie voor Uber werkt, stapt in de precariteit. De “zwartboeken” die aantonen dat Uber zijn chauffeurs uitbuit zijn niet te tellen. Tijd voor Groen en sp.a om deze “gig” ballon te doorprikken!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234