Maandag 29/11/2021
Pili Groyne als Ea, de dochter van God die stokken in vaders wielen steekt in 'Le Tout Nouveau Testament'. Beeld Belga
Pili Groyne als Ea, de dochter van God die stokken in vaders wielen steekt in 'Le Tout Nouveau Testament'.Beeld Belga

Griet Op de Beeck

Zelfs al gaat u dit jaar maar één keer naar de cinema, kies voor 'Le tout nouveau testament'

Griet Op de Beeck is schrijfster en columniste voor De Morgen.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat mensen op een doordeweekse avond in de cinema eigenlijk wilden applaudisseren na de film, meer zoals bij een gelukte landing na een turbulente vlucht dan zoals bij het groeten van acteurs op het einde van een voorstelling. Niemand deed het, maar ik kon het voelen, die nood om naar buiten te laten wat binnenin was bewogen. Mensen die de zaal verlieten, praatten ook wat luider dan gemiddeld, glimlachten wat breder, hadden ogen die woester blonken dan voorheen. En ik moest denken: wat willen we toch allemaal graag leven. En dat het goed komt, dat ook.

undefined

Griet Op de Beeck. Beeld Jonas Lampens
Griet Op de Beeck.Beeld Jonas Lampens

Het was Le tout nouveau testament van Jaco Van Dormael die speelde, de Belgische inzending voor de Oscars, een film die de voorbije weken terecht werd bezongen om zijn vele kwaliteiten. Er werden woorden gebruikt als 'modern sprookje', 'heerlijke naïviteit', 'Belgisch absurdisme', maar dat zou ik nooit doen, ook al gaat deze film wel degelijk over de dochter van God die wraak op hem neemt. Hij vond uit verveling de mensheid uit om haar ter zijner vermaak te laten lijden. Zij kan het niet meer aanzien, en zet zijn hele computergestuurde systeem op de helling door alle mensen hun sterfdatum te melden. Dan komt ze naar de aarde, op zoek naar zes apostelen, zodat ze het gloednieuwe testament kan schrijven. Hoe heerlijk fantasievol die plot ook is, die zes mensen, dat zijn wij allemaal. Le tout nouveau testament gaat meer over het leven zoals wij dat kennen dan de gemiddelde Ken Loach.

undefined

Wij zijn de jonge vrouw die als kind een arm verloor in de metro, en die met ogen vol gemis blijft schuilen voor het bestaan. Wij zijn de man die, geconfronteerd met zijn eigen nakende sterfelijkheid, zijn job opgeeft om in het park op een bank te gaan zitten en daar te blijven, omdat er een vogel is die hem echt ziet, wat 'helemaal niet gezien worden' nog altijd overtreft. Wij zijn de seksverslaafde die eigenlijk achter ramen en in groezelige cinema's het eerste meisje zoekt dat hem betoverde. Wij zijn de moordenaar die mensen wil neerschieten, omdat hij almaar niet begrijpt waar het leven voor bedoeld zou zijn. Wij zijn de vrouw van middelbare leeftijd die vaststelt dat een trouwring, een uitbundig geföhnd kapsel en een huis met mooie spullen de leegte niet verjagen. Wij zijn het jongetje, bezwaard door de angsten van onze ouders, dat eigenlijk liever een meisje wil zijn, omdat 'anders' alleen maar beter kan voelen. En wij willen allemaal dat het dochtertje van God komt om te zeggen wat we moeten doen om het beter te maken.

undefined

Wel, er is goed nieuws voor ons allemaal. We hebben dat meisje uit die heerlijke film niet nodig. Het blijft mij verbazen hoe vaak mensen geneigd zijn om naar hun leven te kijken alsof het min of meer in steen gebeiteld zou staan allemaal: wie we zijn, wat we doen, met wie we leven, hoe we omgaan met de dingen. Laten we toch beseffen dat het wel degelijk onze keuze is of we stagneren of evolueren. Dat we kunnen worden wie we graag willen zijn. Dat we in staat zijn om te doen waar we al zo lang van dromen. Dat we mogen gaan voor echte liefde. Dat we zelf bepalen hoe we ons verhouden tegenover de dagen en wat ze brengen.

undefined

Toegegeven, waar het in de film in een scène van een paar minuten geregeld wordt, kost het in het echte leven wel meer moeite. We moeten de moed vinden om onszelf wezenlijke vragen te stellen, om demonen uit verre verledens in de ogen te kijken, om te leren begrijpen waarom het telkens daar weer misgaat, om verworven inzichten ook te vertalen naar de realiteit van elke dag, om te durven voelen en daar dan iets mee te doen. En dat is niet per se een picknick, nee, maar de beloning is zo groot. Laten we niet vergeten waar we toe in staat zijn, laten we beseffen hoe kort een leven eigenlijk altijd is, laten we zorgen dat het telt.

undefined

Zelfs al gaat u dit jaar maar één keer naar de cinema, kies voor Le tout nouveau testament. Een ongelooflijk slimme, geestige, goed gemaakte, wonderlijke langspeler die u misschien kan aanvuren om het ook uzelf te gunnen, al dat 'beters'. Want het is nooit te laat.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234