Vrijdag 13/12/2019

Standpunt

Wifi op de trein? De doorsnee pendelaar heeft andere zorgen aan zijn hoofd

Bart Eeckhout. Beeld Eva Beeusaert

Bart Eeckhout is opiniërend hoofdredacteur bij De Morgen.

Van alle problemen van de Nationale Spoorwegmaatschappij is het gebrek aan wifi-internetverbinding het allerkleinste.


Toch wordt er behoorlijk wat misbaar over gemaakt. Alweer wordt de NMBS weggezet als dat miserabele Ministerie van Treinen dat de aansluiting met de 21ste eeuw gemist heeft. De indruk bekruipt je dat de hele bevolking een nieuwe spoorstaking zou verwelkomen, als de vakbonden een keer voor het recht op gratis wifi op de trein zouden opkomen.

De realiteit van reiziger en werknemer oogt grauwer. Voor hen is die hele wifi-kwestie een luxeprobleem. In de avondspits liepen in Brussel de vertragingen naar Nijvel, Turnhout en Gent alweer op. Reizigers stonden bang of boos te kijken naar het aankondigingsbord. Weinigen zouden gelukkiger geworden zijn van het vooruitzicht dat ze misschien wel een uur te laat thuis kwamen, maar tenminste wel met wifi aan boord.

Wifi op de trein is een redelijk onschuldige maar treffende illustratie van de blikvernauwing in het publieke debat. Voor hoger opgeleide spraakmakers zal het gemis van wifi best vervelend zijn. Meteen menen sommigen ook dat hun probleem het probleem van de hele wereld is. In werkelijkheid heeft de doorsnee pendelaar andere zorgen aan zijn hoofd. Die wil gewoon een comfortabele plek in een veilige trein die op tijd aankomt. Dat blijkt al lastig genoeg.

Het wifi-geroep blijft niet zonder gevolg. Uiteraard mengden zich ook politici in het koor, hongerig naar makkelijk succes. Minister van Digitale Zaken Alexander De Croo (Open Vld) dringt bij spoorbaas Sophie Dutordoir aan dat de wifi er toch komt. Nu is mevrouw Dutordoir niet het type dat zich laat omverblazen door het eerste beste politieke windje. Gelukkig maar, want de interventie van minister De Croo is alweer een treffende illustratie van al wat de voorbije decennia zo pijnlijk misgaat bij de NMBS.

Het is door de bemoeizucht (en benoemzucht) van de politiek met zijn zeer particuliere belangen dat de NMBS is verworden tot de inefficiënte, spilzuchtige ambtelijke moloch die ze vandaag soms is. Voor je het weet, luistert er toch weer zo'n politiek gehoorzame directeur naar de minister en worden nog maar eens miljoenen over de balk gegooid. Terwijl de reiziger in de kou blijft.

Een week geleden presenteerde Sophie Dutordoir in de Kamer een uitdagend en evenwichtig toekomstplan voor het nationale spoor. Uit haar nieuwe investeringsplan blijkt dat ze daarvoor toch weer een procentje minder middelen ter beschikking heeft. Om te slagen zal mevrouw Dutordoir door een muur van gepolitiseerde starheid moeten breken. Velen die haar voorgingen, zijn gesneuveld (of waren deel van het probleem). We wensen haar veel succes. Die wifi dat zien we later dan wel weer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234