Woensdag 21/08/2019

Opinie

Wifi-golfje bij het spoor: blij met een dode digitale mus

Alexander De Croo test de trein-wifi uit. Beeld Marc Baert

Mark Coenen is opleidingshoofd journalistiek aan de Hogeschool PXL in Hasselt, communicatieadviseur en gewezen directeur bij de VRT.

Ik ben, sinds ik deeltijds het boeiende pad der kleine zelfstandige bewandel, een hevige voorstander geworden van het openbaar vervoer. In de kringen waarin ik voordien vertoefde, wordt dit onthaald op ongeloof en hoongelach. Bij elke nieuwe functie hoorde een grotere bolide.

De jaren van verstand: het heeft bij mij een tijdje geduurd.

Nu trek ik de prachtigste Instagram-foto's bij de ter kimme stijgende ochtendzon, die het Madurodam-stationnetje van het dorpje H. in vuur en vlam zet. Mijn ticket heb ik dan de avond daarvoor gekocht via de NMBS-app: drie keer klikken en het ticket staat op mijn draadloze telefoonapparaat. Geen aanschuiven aan loketten of norse ochtendhumeuren trotseren: de app is fab en foutloos.

Mark Coenen. Beeld kos

Hout vasthouden, maar de trein die ik neem heeft ook nog nooit vertraging gehad. Stipt om 7u57 roept de metalen mevrouw om dat hij in aantocht is. Ze klinkt alsof ze het meent en het is nog waar ook.

De trein is warm, de kaartjesknipper vriendelijk en de stoelen proper. Er is ruimte voor een vouwfiets en mijn gsm kan opgeladen worden, want overal zijn er stopcontacten. Alleen een koffiemevrouw die op eenvoudig verzoek een verse espresso serveert, ontbreekt.

Er is ook geen wifi.

Terwijl er zelfs in Tahiti wifi is. Of op het kleinste dorpsplein in Italië. Niet zo op de lijn Leuven-Gent.

Daardoor krijg ik, draadloos verslaafde, halverwege de maand altijd een kordate sms van mijn provider: "Ter info, uw inbegrepen mobiel internet is volledig opgebruikt. U verbruikte 50 euro extra, buiten uw abonnement." Waardoor dat openbare vervoer meteen een dure grap wordt.

Dode digitale mus

Maar er komt verandering in: er loopt vanaf vandaag een wifi-proefproject op de trein Oostende-Eupen.

Twee eersteklasrijtuigen op twee treinen op die lijn krijgen de primeur, maar in de daluren mag iedereen zich laven aan de onzichtbare stralen. Waarna een haalbaarheidsstudie volgt. Waarna ongetwijfeld de regering valt over de Brusselse tunnels of de nieuwe straaljagers en er geen geld meer voor is.

Blij met een dode digitale mus.

De lijn Oostende-Eupen, dus. Die loopt dus va Oostende via Brugge over Gent, Brussel, Luik en Verviers naar Eupen.

Het kan toch geen toeval zijn dat alle burgemeesters van die steden en gemeenten hun sjerp links dragen?

Vande Lanotte, Landuyt, Termont, Mayeur, Demeyer: allemaal gestaalde kaders. Muriel Targnion is zelfs de eerste vrouwelijke socialistische burgemeester van Verviers. Een beetje onderzoeksjournalist proeft nu al bloed. Waar zit Douglas De Coninck als je hem nodig hebt?

Ik zie ze al samen uitstappen in Eupen, gloeiende gsm in de broekzak, waar een lachende Karl-Heinz Klinkenberg de honneurs waarneemt.

Het feit dat de trein niet in Verviers-statie stopt maar in Eupen, is een staaltje van politieke genialiteit. Karl-Heinz is, naast Dienststelle der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Personen mit einer Behinderung sowie für die besondere soziale Fürsorge en penningmeester van FC Eupen, ook burgemeester van de stad.

Hij is een volbloed liberaal. Net zoals Alexander De Croo, die de digitale pluimen in zijn achterzak stak, gisteren.

Waardoor het proeftraject meteen een eerste ondubbelzinnige teken is dat Paars, na de centrumrechtse regering die we nu hebben, weer aan zet zal zijn.

Toeval bestaat niet. Met of zonder wifi.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden