Dinsdag 18/06/2019

Standpunt Jeroen Van Horenbeek

Wie meer mensen op de fiets wil krijgen, weet waar zijn prioriteit moet liggen

Jeroen Van Horenbeek Beeld Wouter Van Vooren

Jeroen Van Horenbeek is journalist bij deze krant. 

Het blijft eigenaardig dat Vlaanderen wel koersgek is, maar niet fietsgek. In het weekend kilometers malen over de Vlaamse heuvels en de Ardense côtes tot we erbij neervallen? ‘Fantastisch.’ In de week met de fiets even naar de bakker en de supermarkt? ‘Oei, toch liever niet.’ 

Een veelzeggende statistiek: het nieuwe Onderzoek Verplaatsingsgedrag van de Vlaamse overheid leert dat de meerderheid van de Vlamingen zelfs voor een verplaatsing van amper één kilometer de auto neemt. Als de afstand meer dan drie kilometer bedraagt, springt liefst drie op de vier achter het stuur.

Hoe komt dit? Volgens de onderzoekers van de Vlaamse overheid zijn we te veel gewoontedieren. Vlamingen staan er nog niet genoeg bij stil hoe schadelijk ook die korte autoritten zijn voor het klimaat en de luchtkwaliteit. Hier is zeker iets van aan. Tegelijk zegt dit lang niet alles. Wie zich afvraagt waarom de Vlaming de fiets eerder kent als racetuig dan als prettig en duurzaam vervoersmiddel van alledag, kan niet om de gebrekkige fietsinfrastructuur heen. 

Opnieuw volstaat een statistiek. Vlaanderen heeft nu 7.700 kilometer fietspad. Zowat 2.500 kilometer daarvan is een zogenaamd aanliggend fietspad. Dit betekent dat het niet hoger ligt dan de rijweg en er ook niet van afgescheiden is. Goed een derde van onze fietspaden zijn dus moordstrookjes waar het verkeer rakelings langs de fietsers raast. 

Wie meer mensen op de fiets wil krijgen, weet waar zijn prioriteit moet liggen.

Scootmobiels

Nu, het is lang niet gemakkelijk om fietspaden te verbeteren. Dat klopt. In een ruimtelijk verrommelde regio als Vlaanderen moet er dan in vele gevallen onteigend worden om ruimte te creëren. Wat leidt tot complexe procedures die lang aanslepen.  En de politiek – de lokale overheden en de Vlaamse regering – heeft de afgelopen jaren een poging gedaan om meer budget vrij te maken voor de fiets. Dat klopt ook. 

Maar dan nog blijft de vaststelling dat er immens veel werk overblijft. Het wegwerken van de moordstrookjes is maar de eerste stap. Zeker als je beseft dat fietspaden ook steeds vaker de thuis zijn van allerlei nieuwe vervoersmodi zoals deelsteps, speedpedelecs, cargofietsen en scootmobiels. Ook die gaan hun plaats opeisen.

Van links over het centrum tot rechts: alle Vlaamse partijen beloven in hun verkiezingsprogramma meer geld voor de fiets. De meeste kloppen af op 300 miljoen euro per jaar voor nieuwe investeringen. Dit zou bijna een verdubbeling betekenen ten opzichte van vandaag – een ferme stap voorwaarts. Alleen: of de partijen die belofte kunnen en willen hard maken in een bestuursakkoord, zullen we pas na de verkiezingen weten. 

Het zou niet voor het eerst zijn dat de fietser uiteindelijk toch maar een bijgedachte is aan de onderhandelingstafel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden