Donderdag 21/11/2019

Opinie

Wie het hoofddoekje past, trekke het uit?

Khalid El Jafoufi. Beeld rv

Khalid El Jafoufi is opiniemaker en oprichter van studentenvereniging Mahara.

Een oud-leerlinge van het Koninklijk Atheneum van Tienen getuigde op haar Facebook-profiel wat haar afgelopen vrijdag samen met haar nicht overkwam (DM 6/2). Beide dames dragen een hoofddoek en bezochten het Chrysostomos-feest waarop zij als oud-leerlingen ook welkom waren. Wat een nostalgische en fijne avond moest worden, draaide echter uit op een menselijke vernedering zonder weerga.

Pas nadat de dames zich, net als een 100-tal andere aanwezigen, goed en wel in de zaal hadden geïnstalleerd, werden beide oude-leerlingen verzocht om hun hoofddoek uit te doen of het schoolgebouw te verlaten. Ondanks het feit dat de twee dames oud-leerlingen waren, haalden de betrokken leerkrachten er het schoolreglement bij om hen zonder verpinken de deur te kunnen wijzen.

Ongrondwettig

Blijkbaar staat een schoolreglement tegenwoordig niet alleen boven de grondwet, maar reikt zijn toepassingsgebied ook verder dan de leerlingen en ouders die het jaarlijks ondertekenen. De betrokken leerkrachten zouden zich echter best wat bijscholen in de recente rechtspraak. Zo heeft de Raad van State zich in 2014 uitgesproken over het verbod in drie scholen van het Gemeenschapsonderwijs waartegen een rechtszaak werd aangespannen. De Raad van State ging over tot een opheffing van het verbod in desbetreffende scholen. Zolang er geen sprake is van aantoonbare ordeverstoring acht het hoogste administratieve rechtscollege van ons land het verbod op het dragen van levensbeschouwelijke kentekens ongrondwettig.

Nadat de koepel eerst krampachtig suste dat de betrokken school recht in haar schoenen staat, bracht de tijd raad en kwam de woordvoerder op haar communicatie terug. ‘Oud-leerlingen moeten wel degelijk als externe bezoekers worden gezien. Die kleden zich hoe en dragen wat ze willen’, klonk het nadien.

Ondanks de perverse gevolgen van het onhoudbare hoofddoekenverbod en de mea culpa van het GO!, wendt de koepel alsnog het hoofd af. Met zijn ongewijzigde richtlijn blijft de koepel de individuele scholen een alibi aanreiken waarmee die het discriminatoire verbod – in alle willekeur – kunnen legitimeren.

Het maakt sommige scholen zelfs niet meer uit met welke argumenten ze de terechte kritiek van zich afslaan.  Dat maakte de Facebook-beheerder van de betrokken school uit Tienen pijnlijk duidelijk in een inmiddels verwijderde reactie op de vragen die velen zich stelden.

Met het officiële account reageerde die als volgt: “Ik was dit jaar op vakantie in Marokko en mijn dochters werd gevraagd zich volledig te bedekken of we mochten de moskee niet binnen. Wij hebben daar geen probleem over gemaakt en ons aangepast aan de plaatselijke regels, gebruiken en gewoonten. Einde discussie.”

Helaas voor hem/haar is het allerminst ‘einde discussie’. Want als er iets is dat deze casus opnieuw aantoont, dan wel dat er een ernstig probleem is bij een deel van het onderwijspersoneel inzake actief pluralisme. Hoe ernstig moeten ouders en kinderen het pedagogisch project van het Gemeenschapsonderwijs in feite nog nemen? ‘Samen leren samenleven.’ De geloofwaardigheid van deze catchy slogan stond al van bij de lancering op losse schroeven.

Blinddoek

Wat bij veel ouders en leerlingen achterblijft, is een gevoel van ontreddering en ongeloof. En in het huidige politieke klimaat – waarin hoofddoekdragende sporters die opduiken in reclame voor sportkledij door politici worden beantwoord met #wegmetons – lijkt deze burgerlijke ongehoorzaamheid, zoals professor Vrielink de houding van het GO! in deze krant treffend formuleerde, met flinke schouderklopjes te worden onthaald.

Het is daarom jammer, om niet te zeggen schandelijk, dat een juridische kruistocht de enige piste blijkt die overblijft, opdat leerlingen eindelijk het recht krijgen om hun volledige identiteit ook binnen de schoolmuren te beleven. Tot zolang zullen vele scholen de eigen blinddoek blijven ophouden en onverminderd doorgaan met het discrimineren van een belangrijke groep leerlingen. 

Intussen maakte de koepel er wel een levensmissie van om in de eindtermendiscussie, burgerschapscompetenties inzake ‘samenleven’ te integreren. En parallel hieraan loopt ook het idee om dit om te vormen tot een vak dat de ‘aparte’ godsdienstlessen zou moeten vervangen. Dit alles om de segregatie op school te verminderen en wederom het samenleven te bevorderen. Het zou me niet verbazen mocht het GO! er zelfs de ironie van ontgaan. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234