Zaterdag 02/07/2022
Bart Eeckhout Beeld DM
Bart EeckhoutBeeld DM

StandpuntBart Eeckhout

We zijn nu twee jaar ver in deze pandemie en nog altijd heeft het beleid scholen niet beter gewapend tegen de schokken

Bart Eeckhout is hoofdredacteur van De Morgen.

Bart Eeckhout

In klas A zitten de scholieren dagelijks de helft van de tijd in een studiezaal. In klas B gaan uren verloren door het moeizaam combineren van de fysieke les met de videoverbinding voor leerlingen in quarantaine. In klas C wordt de CO2-meter soms uitgezet en worden de ramen gesloten omdat de temperatuur anders niet boven de 7 graden uitkomt. Klas D zit collectief thuis, een digitaal vervangprogramma is er niet. In klas E is er na meer dan een trimester van een bepaald vak nog bijna geen volle week lesgegeven, omdat corona vreet aan het al schaarse leerkrachtenbestand.

Dit zijn stuk voor stuk reële, uit het leven gegrepen anekdotes over de situatie in het onderwijs vandaag. De toestand is ernstig. Na twee jaar schokken en daveren over de besmettingsgolven valt niet meer te ontkomen aan het besluit dat ‘corona’ schade berokkent bij de schoolgaande jeugd. Mentale schade door het verbrokkelen van sociale banden en rituelen en de onzekere toekomst. Pedagogische schade door de bijzondere schoolomstandigheden.

Excellente scholen hebben de crisis als een uitdaging opgevat en hebben zich aangepast aan het nieuwe, deels digitale normaal. In andere scholen blijft het behelpen. Leerlingen die goed omringd zijn zullen de crisis beter doorworstelen dan anderen. Maar schade zal er zijn, hoe dan ook.

Vat dit niet op als kritiek op het labeur dat directies en onderwijspersoneel leveren. Het tegendeel is juister. Collega Pieter Gordts volgde twee weken lang het reilen en zeilen op een tiental scholen in het hele land. Zijn reportage toont de voortdurende veranderende omstandigheden en omkadering waarin directies, personeel maar ook kinderen zich proberen staande te houden. Zij verdienen onze dankbaarheid en ons respect.

De kritiek hoort hogerop gericht te worden. We zijn nu twee jaar ver in deze pandemie en nog altijd heeft het onderwijsbeleid de scholen niet beter gewapend tegen de schokken. Pas nu wordt er - ein-de-lijk! - werk gemaakt van veiliger lucht in de klaslokalen. Nog altijd ontbreekt een helder, voor elke school toepasbaar digitaal noodplan. Bossen zijn opgegaan aan het papier om draaiboeken en protocollen te printen, maar bijstand op de hoofdlijnen is nog altijd te hoog gegrepen. Dat is de verantwoordelijkheid van de koepels en uiteindelijk ook van de minister van Onderwijs.

Scholen, ouders en begeleiders smeken nu om het loslaten van de test- en quarantaineregels. Een begrijpelijke vraag vanuit de precaire situatie op het terrein. Maar het is wel een verzoek met risico’s. Ook in de omikronvariant blijft covid een ernstige ziekte. Dat risico leggen we dus volledig bij de leerkrachten en de gezinnen.

Misschien zal blijken dat loslaten de enige optie wordt, willen we ons onderwijsstelsel niet nog meer in het gedrang brengen. Maar we vergeten best niet dat dit twee jaar later anders en beter, véél beter, had aangepakt kunnen worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234