Woensdag 27/05/2020

OpinieBert Wagendorp

We zijn bijna klaar voor de mondkapjesmaatschappij

Beeld Getty Images

Bert Wagendorp is columnist bij de Volkskrant, waar een versie van deze bijdrage al verscheen.

Zelf ben ik nog niet overgegaan tot aanschaf van mondkapjes, maar lang zal dat niet meer duren, ben ik bang. In het nieuwe normaal valt niets meer uit te sluiten, ook niet een straatbeeld vol mondkapjesdragers, inclusief ikzelf. In ruil voor het einde van de anderhalvemetersamenleving ben ik tot veel bereid.

Probleem is nog even de beschikbaarheid van voldoende mondkapjes. De Volkskrant publiceerde zaterdag een fascinerend verhaal over de wanhopige pogingen van de Nederlandse regering mondkapjes te kopen op de wereldmarkt. De kop ‘Paniek!’ had volstaan, boven het stuk. Eerder las ik in The Guardian een longread over de mondkapjes – een verhaal vol oplichters, misdadigers, geheim agenten, regeringen die vliegtuigen vol mondkapjes met koffers vol cash voor elkaars neus wegkapen.

Mondkapjesmode

Mondkapjes zijn de nieuwe coke. Wie een goedkope Chinese producent zover krijgt een flinke lading te leveren en erin slaagt de partij veilig binnen te halen, loopt binnen. De winstmarges zijn immens. Daarom is de handel inmiddels ook ontdekt door drugshandelaren en andere criminelen: minder gevaarlijk en als je het een beetje handig aanpakt, sta je ook nog te boek als weldoener.

De situatie is inmiddels wel zodanig uit de hand gelopen, dat fabrieken waar mondkapjes worden geproduceerd zwaar moeten worden beveiligd. Anders lopen mannen met grote mondkapjes en kalasjnikovs naar binnen en nemen alles mee. Voorlopig is het tekort nog niet opgelost, dus er liggen volop mogelijkheden voor iedereen die door corona zijn beroep heeft verloren: het virus neemt, het virus geeft.

Bert Wagendorp.Beeld BELGAIMAGE

Grote modehuizen sorteren voor op de definitieve doorbraak van het mondkapje. Gucci, Prada en Louis Vuitton zijn in het gat gedoken. Zo gaat het altijd: het ene moment loop je nog met zo’n ordinair wit geval, het volgende schaf je voor 175 euro een zijden Paul Smith-mondkapje aan om je toch nog een beetje te onderscheiden van het gewone kapjesvolk. Het Amerikaanse merk Off-white heeft een mondkapje van 1.205 dollar, Nike heeft een mondkapje waarmee je naar de Noordpool kunt en de Amsterdamse ontwerper Ronald van der Kamp van het label RVDK haalde met zijn hippe mondkapjes de Washington Post. In de VS is een mondkapje met De schreeuw van Münch erop een commerciële hit. Heeft Dries Van Noten nog geen mondkapjes ontworpen? 

Ook andere bedrijven hebben de mogelijkheden gespot, autofabrikanten als GM, Ford, Toyota, Fiat Chrysler en BMW stortten zich op de productie van mondkapjes. De Chinese automaker BYD maakt er vijf miljoen per dag. Beddenmaker Auping is binnenkort groter in mondkapjes dan in bedden.

Het pleit is beslecht

Het mondkapje is een geweldig product, je kunt er geld mee verdienen en meteen je publieke imago een flinke boost geven door er een idealistisch sausje bij te serveren.

Ik zag dat er al een Tour de France-mondkapje op de markt is en daar zal het niet bij blijven. Met al die miljoenen mondkapjes neemt de reclameruimte enorm toe; in de webwinkel liggen binnenkort ongetwijfeld schitterende De Morgen-mondkapjes van N95-kwaliteit.

Of de mondkapjes helpen, is nog niet met zekerheid vastgesteld. Dinsdag kwam een Brits onderzoek naar buiten dat positief was over de beschermende werking, maar dat werd onmiddellijk door andere onderzoekers neergesabeld. Maakt niet uit, het pleit is al beslecht. Het mondkapje is onze zichtbare bescherming tegen het onzichtbare en het bewijs van onze menslievende intenties. Het zal niet lang duren of zonder mondkapje ben je nog asocialer dan de huidige overtreders van de anderhalvemeterregel. 

Enig punt is nog de wet ‘Verbod gezichtsbedekkende kleding’, die Nederland in augustus invoerde en in België al sinds 2011 bestaat. Met een mondkapje en een pet staat niets een bankoverval meer in de weg, dus daar moet iets op worden verzonnen. Als iemand verder nog even een mondkapje kan uitvinden waarmee je kunt eten, drinken en kussen, zijn we klaar voor het nieuwe normaal, de mondkapjesmaatschappij.

Het mode­merk Off-white stelde tijdens de London Fashion Week in februari al een mond­kapje voor. Prijskaartje: 1.205 dollar.Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234