Vrijdag 10/04/2020

Opinie

We zijn als bakkers die urenlang brood bakken, om dat brood vervolgens zo goed als gratis weg te geven

Tom Kestens.Beeld RV

Tom Kestens is voorzitter van GALM vzw.

Twee opmerkelijke nieuwsberichten van het Spotify-front deze week. Het eerste betrof de recente onderhandelingen met het belangrijke platenlabel Universal. Die resulteerden in een nieuw beleid om muziekfans met een gratis Spotify-abonnement voortaan iets langer op hun honger te laten zitten. Mensen die Spotify betalend gebruiken zullen al vanaf de release een nieuw album kunnen beluisteren. Maar de niet-betalende klanten zullen dan moeten kiezen: ook een premium-account openen of twee weken wachten. 

Op zich een gunstige evolutie want het signaal dat "gratis niet bestaat” is in deze tijden zowaar nog steeds nodig en nuttig . Iemand heeft dat album namelijk moeten schrijven, creëren, arrangeren, opnemen, spelen, produceren, persen, promoten, enzovoort, en dat is nogal moeilijk te realiseren zonder investering van de artiest zelve, of van een label in het beste geval.

Een ander opmerkelijk bericht ging over Tim Arisu, een Belgische DJ die op drie maanden tijd met een single 1 miljoen streams had gehaald, maar in eigen land nog weinig bekend is. Zo’n succes is inderdaad zeer uitzonderlijk te noemen, zeker voor een Belgische artiest. Arisu zelf dankte Spotify verschillende keren voor het opnemen van zijn single in hun verschillende landenplaylists. 

Zover zijn we inderdaad. De artiest is al gelukkig met de promo en de zichtbaarheid, want die playlists worden wel degelijk opgemerkt, gedeeld en geliket. Maar hoe uitzonderlijk dit nieuws ook oogt, Arisu gaat er niet meteen rijk van worden. Op financiële return moet hij niet al teveel hopen. Hij zal natuurlijk winnen aan populariteit, en daardoor kansen krijgen. Maar van Spotify zelf hoeft hij geen financiële compensatie verwachten die naam waardig.

Kijk, laat ons samen eens aan het rekenen gaan. Spotify betaalt een artiest per stream namelijk 0,006 eurocent. Het wettelijk minimuminkomen in ons land is vandaag: 1.501 euro per maand. Een weinig ambitieus ijkpunt, want het minimum om te overleven.

Om dat bij elkaar te verdienen op bijvoorbeeld Spotify moet een Belgisch muzikant maandelijks (!) 0,5 procent bereiken van de 50 miljoen Spotify subscribers wereldwijd. Dat wil zeggen: 250.000 streams per maand. En dus 3 miljoen streams per jaar.

Eigenlijk is dat totaal niet haalbaar. Om een lukraak gekozen voorbeeld te hanteren: 'Naar De Wuppe' van Het Zesde Metaal is op vandaag in totaal net geen 209.000 keer gestreamd. Rekent u zelf maar uit hoeveel Wannes Cappelle en de zijnen op vandaag aan die prachtsong hebben verdiend op Spotify. En deel dan door het aantal maanden dat de song al gestreamd wordt op Spotify. En trek daar dan de kosten voor het maken van die song nog eens af. Inderdaad… de winnaars van de MIA voor Beste Album en Beste Auteur/Componist 2016 worden niet bepaald rijk van streaming, om een understatement te gebruiken. Ze zullen het elders moeten 'verdienen'.

Het strafste is; wij muzikanten hebben dus geleerd met die realiteit om te gaan. We slaan zelden collectief alarm. Nee, we doen gewoon lekker voort, want we overleven het wel, zo lijken we te geloven. We zijn als bakkers die urenlang brood bakken, om dat brood vervolgens zo goed als gratis weg te geven. En die dan enthousiast promo beginnen te maken voor een live baksessie. De mensen worden vriendelijk uitgenodigd. "Kom je kijken hoe ik mijn lekkere, bijna gratis brood bak? Afspraak in de bakkerij, op zaterdag, om 20 uur. Breng je vrienden mee! De toegang is 15 euro. En oh ja, je kan een t shirt kopen met mijn brood er op". Het is eigenlijk hilarisch, maar het is de realiteit. Wij zijn al lang geen bakkers meer die geld verdienen met ons brood, maar wel met... bakdemonstraties. Iedereen nog mee?

Voor alle duidelijkheid; wij vinden niet dat artiesten overmatig beloond moeten worden voor hun populariteit op streaming-platformen. Muzikanten maken geen muziek om stinkend rijk te worden. Een eerlijke vergoeding voor ons werk vinden wij al prima. Maar als we uit fatsoen een wettelijk minimumloon kunnen vastleggen... misschien moeten we dat dan toch ook eens gaan doen als het over artiesten gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234