Donderdag 21/10/2021

Opinie

We zijn allemaal K3

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Pieter Baert is consultant in digitale marketing en service innovatie. Met zijn zonen pinkte hij net geen traantje weg bij de finale van K3 zoekt K3.

"Wie vind jij het mooiste meisje, papa?" Iedere week stelde mijn zoon van zes me dezelfde vraag. Ik antwoordde Lisa en voegde er snel aan toe: "Maar Hanne en Nora vind ik ook heel leuk." Dan wilde hij weten waarom. "Ze maken me blij jongen. Maar wie vind jij de mooiste?" Verlegen gibberend kwam het eruit: "Klaasje. Ze geeft me kriebels in mijn buik."

Wat begon als de zoveelste talentenjacht, hield Vlaanderen en Nederland wekenlang in de ban. Terwijl het net zo goed uitlachtelevisie voor bakvissen had kunnen zijn. Waarbij we ons op twitter vrolijk maakten over de vervaldatum van de oude K3's, Studio100 dat zijn melkkoe een nieuw leven probeert in te blazen en meisjesdromen die verdampen door wurgcontracten met kleine lettertjes. Om - net als bij andere talentenjachten - nooit meer iets te horen van de winnaars. Ook ik had mijn cynische quotes voor twitter al klaar. Lachen!

Maar K3 heeft bij ons allemaal een gevoelig snaar geraakt. Ooit waren we kind en vandaag hebben wij er zelf. Met hun 17 jaar bestaat de groep al de helft van mijn leven. Ik heb nooit een CD gekocht of concert bijgewoond, maar zing alle liedjes vrolijk mee. "Oya lélé!" Tot verbazing van mijn vrouw. K3 is collectief erfgoed. We rolden de laatste jaren van een financiële, naar een politieke in een vluchtelingencrisis. Het doet dan verschrikkelijk veel deugd om op samen naar meisjes te kijken die zingend en dansend hun dromen najagen.

Maar was het niet één groot commercieel circus en opgezet spel? Natuurlijk hield Studio100 de touwtjes steeds in handen. In iedere fase had de vakjury de eindbeslissing. Als publiek mochten wij per sms stemmen. Uiteindelijk was #K3zoektK3 een grote populariteitspoll, waarbij Studio100 live kon volgen welke kandidaten en formaties het best in de markt lagen. Wie heeft de meeste Instagramvolgers? Tegen wie ontstaan haatgroepen op Facebook? Een marktonderzoek waar heel Vlaanderen en Nederland aan hebben deelgenomen. Goed gespeeld.

Pieter Baert. Beeld Tom Verbruggen
Pieter Baert.Beeld Tom Verbruggen

Het resultaat is mooi uitgebalanceerd. Twee Vlaamse meisjes en één Nederlandse, om beide markten te verzekeren. De jury heeft niet de beste zangeres of meest ervaren actrice gekozen. Maar de meisjes die onze harten hebben veroverd. Want wij mama's en papa's betalen voor de tickets en dromen stiekem weg bij het optreden. Alleen jammer dat Nora niet beter zong, om via etnomarketing consumenten met een migratie-achtergrond aan te spreken. Maar 'ons Nora' duikt vast weer op in een ander Studio100-programma.

De kaartjes voor de afscheidstournee van K3 zijn bijna uitverkocht en de personnages van de nieuwe K3 succesvol in de markt gezet. De met foto's bedrukte brooddozen en speelgoed zijn tijdig in productie geraakt voor Sinterklaas en kerst. K3 zoekt K3 was één langgerekte reclamespot, waarbij je je afvraagt of Studio100 werd betaald om het te maken of VTM geld kreeg om het uit te zenden. Dit programma was potverdorie goed gemaakt. En ik heb er - zonder gêne - van genoten.

Uiteindelijk is Gert Verhulst de revelatie van de show: een man met een aparte humor die het uiteindelijk ook niet droog hield. Met betraande ogen liet 'Gertje' zien dat Studio100 het niet 'faket'. Dat ze meer zijn dan de commerciële geldmachine, waarvoor ze weleens versleten worden. Qua "wij-gevoel" zal #K3zoektK3 meer impact hebben dan de wij campagne die CD&V recent heeft gelanceerd. Hoedje af voor Studio100, de oude en de nieuwe K3. Mijn hart en dat van mijn zonen hebben ze alvast gewonnen. Nu nog snel tickets proberen kopen voor de afscheidstournee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234