ColumnMaud Vanhauwaert
We vangen twee vliegen in een klap: we redden het onderwijs en we smokkelen poëzie binnen
Maud Vanhauwaert is columnist.
Steeds meer studenten gebruiken ChatGPT, de online-chatbot waaraan je alles kunt vragen, zoals: ‘Schrijf mij eens een paper van duizend woorden over klimaatverandering.’ Het is best creepy hoe goed het systeem werkt en ik begrijp dat het voor leerkrachten een uitdaging is om hun opdrachten op zo’n manier aan te passen dat hun studenten niet zomaar klakkeloos geprogrammeerde teksten kunnen knippen en plakken. Als ik die leerkrachten een tip mag geven: vraag je leerlingen om die paper te schrijven in de vorm van een gedicht. Daar weet die slimme bot geen raad mee. We vangen meteen twee vliegen in een klap: we redden het onderwijs en we smokkelen poëzie binnen, ook in bijvoorbeeld de lessen biologie en geschiedenis. Ook ik waagde mij aan dit staaltje AI. Ik vroeg: ‘Schrijf mij eens een entreetje, licht verteerbaar maar ook niet te flets, met idealiter een linkje naar de actualiteit.’ Helaas ving ik bot, want het resultaat ging niet verder dan: ‘Gezonde voeding is goed voor een goede gezondheid.’ Tja.