Vrijdag 18/10/2019
Mark Coenen voor online. Beeld rv

Column Mark Coenen

We staan in de top 15 qua bezoekersaantallen op Pornhub. Moet ik er nog een tekening bij maken, Wouter?

Mark Coenen is columnist voor De Morgen. 

Vele mensen kozen dit weekend al: voor elkaar (C en H), voor een ander geslacht (Sarah B) , voor hun eerste club (Vincent K). Ze kiezen voor een voetbalproject, in een nieuw leven, een levenslange relatie. Toppers, allemaal.

Ik zou wel 52 van die weekends per jaar willen. Het geeft de vermoeide burger, die in mijn hersenpan een klein maar gerieflijk appartement betrekt, moed. Die wordt voor de

 rest zowat een depressie aangepraat door de – komt ie – tsunami aan berichtgeving over de verkiezingen van volgende zondag.

Vluchten kan niet meer, tot in de kleinste poriën van de media verspreidt zich het stof en plaksel van de campagne. De fluorescerende lichtbak van tv en de papierberg van de krant is aangevuld met alles wat zich digitaal wil noemen en dat dan ook volgaarne doet.

Op álle sites, ook de kleinste en onbenulligste, poppen er filmpjes op van kandidaten die zich in alle bochten wringen om zich sympathieker voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Ik kan geen hobbypagina op zoek naar een nieuw breiwerkje opendoen of er wordt mij gevraagd ergens op te stemmen. De overtreffende trap van spam, maar naar het schijnt werkt dat.

De enige oplossing is deze week in een hutje op de heide te gaan zitten en het gekrakeel aan je laten voorbijgaan: blik op oneindig, verstand op nul. In de verte heeft de campinguitbater wat oude tv’s op elkaar gestapeld: daar mag je met een dubbelloops op schieten, als de zenuwdempende pillen uitgewerkt zijn. De peilloze stilte na het schot doet de oren rinkelen, maar is goed voor de bloeddruk.

Na een ‘Chia Pumpkin Latte’ kan je er dan weer tegen. Tot het 27 mei is en je beseft dat de marteling nooit stopt.

Een groot medelijden overvalt mij ook als ik de presentatoren van radio en tv spitsroeden zie lopen tijdens debatten, waarbij het zweet hen tappelings tussen de schouderbladen loopt. Uitgezonderd een paar uitzonderlijke uitzonderingen loopt de modderstroom die moet doorgaan voor een politiek debat zowat tot op de Reyers- dan wel Medialaan.

Terwijl in de achterkamers al wel de kleur van de gordijnen van de nieuwe kabinetten wordt gekozen, doet men in de spots alsof men elkaars bloed wil drinken. Met kandidaten die zich in alle bochten moeten wringen om zich onsympathieker voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn.

De zevende dag is een toneelstuk van Eugène Ionesco geworden. Het is vruchteloos wachten op een sprankel originaliteit.

Nee, dan de Denen! Joachim B. Olsen, een Deense rechts-liberaal, voert zijn campagne voor de Europese verkiezingen op Pornhub. Dat is die site waarop iedereen elkaar graag ziet zonder kleren aan. Gelijk heeft hij: de helft van het internet zit daar.

Wij staan in de top 15 van de wereld qua bezoekersaantallen. De populairste zoekterm is ‘MILF’. Moet ik er nog een tekening bij maken, Wouter?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234