Zondag 19/05/2019

Column

We maken het nog mee, de Antwerpse ring die elke zondag autoloos wordt

Mark Coenen en Piccola. Beeld Illias Teirlinck

Mark Coenen (°1958), adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL, gaat op wandel met de week.

Hier staat tot afscheid: de eerste Keniaanse president van Amerika. 

Van yes we can via yes we could naar yes he was.

Zijn perfect geregisseerde afscheids­tournee, iedereen en hijzelf tot tranen toe bewogen, is een voorbeeld van superieure politieke marketing. Vraag is of hij uiteindelijk zal bekend blijven als de beste politicus of de beste redenaar van zijn tijd.

Zouden onze eigen politici zich ooit de vraag stellen of en hoe ze hun tijd zullen overleven?

Wat zouden ze liever hebben: het beeld van een politicus met visie die zijn land vooruit­hielp, of iemand die zich goed aan zijn dieet kon houden?

Iemand die schuimbekkend constant de contramine zocht of iemand die een echte civil servant was?

Iemand die alle fouten afdoet als de schuld van zijn voorgangers en alle goeds op de eigen mouw speldt of een voluntaristische team­speler?

Iemand die twee jaar voor datum niet bezig is met een verkiezings­tournee voor de eigen partij maar met het leiden van het land?

De vraag stellen is ze beantwoorden.

De gebakken lucht wordt daarenboven nog aangevuld door een ijskoude poolwind als het gaat over de persoonlijke verhoudingen tussen degenen die wij allen het vertrouwen hebben gegeven om ons te leiden.

Op de opmerking in De Standaard vorige week dat Angela Merkel wel een serieuze bocht genomen heeft, en dat ze heeft moeten toegeven dat De Wever gelijk had, antwoordde de nieuwe lijst­trekker van CD&V in de koekenstad fijntjes: “Ik denk niet dat mevrouw Merkel al ooit over meneer De Wever heeft gesproken.”

Die kon meneer in zijn zak steken. En Peeters heeft waarschijnlijk nog gelijk ook.

De enige reden waarom Antwerpen bij Merkel bekend kan zijn, is dat de top van Bayer er blijft over klagen dat men alleen tussen 3 en 4 uur ’s nachts vlot over de ring rond Antwerpen kan rijden. Wir stauen das.

Wie de laatste verkeers­drempels in het Oosterweel-dossier volgt, weet samen met mij: dat kalf is niet alleen verdronken, maar ook al gefileerd. Alleen beseffen we dat nog niet allemaal.

Naast de wet van de remmende voorsprong hebben wij immers de wet van de voorsprong gevende stilstand uitgevonden. Niets doen is uiteindelijk het beste. Kijk naar de 532 dagen zonder regering: beste naoorlogse periode ooit.

Laat ons toch met rust.

Het is zoals Guy Mathot, ooit Waals socialistisch kopman, zei: die staats­schuld is er vanzelf gekomen, die gaat ook vanzelf weg. Waarna hij nog een flesje kraakte, want Guy wist er wel raad mee.

Dat gaat ook gebeuren met de files.

Voor de werken beginnen, moet de verkeers­druk al met 30 procent zakken.

Mark my words: met minder capaciteit gaat de doorstroming op de ring beter zijn dan ooit. Die werken gaan vervolgens zo lang duren dat tegen 2044 iedereen dat zo gewoon is dat de Oosterweel-verbinding veel te ruim bemeten zal blijken.

Elke zondag wordt de ring dan ook autoloos: het betonnen Park Spoor Zuidwest. Bereden door bromtollen en bakfietsen, al dan niet elektrisch.

Fijn stof is er tegen dan ook niet meer, want de elektrieken auto lost dat op. Overkapping: voor de galerij. De nieuw verworven terreinen vallen ten prooi aan de immobiliën­maffia en worden uiteindelijk via een sale-and-leaseback­operatie – die rampzalig zal blijken voor de staatsschuld – verkocht aan de petro­chemische industrie, die tegen dan geheel C02-loos zal zijn, ongeveer, zoals de auto-industrie dat was in de jaren 2000 en volgende.

De enige die er nog last van zou kunnen hebben, is burgemeester Kevin Peeters, kleinzoon van, als hij vanuit Puurs de ring op wil, op weg naar het stadhuis.

Maar die komt dikwijls met de koersfiets.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.