Woensdag 21/04/2021
Maarten Rabaey Beeld DM
Maarten RabaeyBeeld DM

StandpuntMaarten Rabaey

We doen aan symptoombestrijding die de aandacht afleidt van een dieper, onderliggend mobiliteitsprobleem

Maarten Rabaey is journalist.

Kent u het woord ‘windowdressing’? Letterlijk betekent het, volgens Van Dale, ‘maatregelen om iets mooier voor te stellen dan het is’. Nu kun je er ook een figuurlijke betekenis aan geven: alle reizigers aan het raam van de trein plaatsen, om zich ervan te overtuigen dat we goed bezig zijn in de aanpak van de pandemie. Maar is dat wel zo? Leidt deze nieuwste covidmaatregel de aandacht niet af van beleid dat minder goed spoort dan zou moeten?

Sinds zaterdag mag je enkel met de trein naar de kust als je aan het raam zit. Op deze manier hoopt het Overlegcomité coronabesmettingen op overvolle treinen te verminderen. De maatregel is nobel bedoeld, maar je kunt je ernstig de vraag stellen of dat nut heeft als vervolgens op regionale spoorlijnen studenten met honderden opeengepakt staan te hossen. We doen dus aan symptoombestrijding die de aandacht afleidt van een dieper, onderliggend mobiliteitsprobleem. We praten nu over de noodzaak aan raamreizen, terwijl we meer, betere en duurzamere treinen nodig hebben.

Meer, zodat ook bezitters van (bedrijfs)wagens graag hun auto aan de kant laten om met het gezin voor de trein te kiezen. Betere, met modernere wagons die aangepast zijn aan de 21ste eeuw – inclusief een verfijnde airconditioning die de kans op verspreiding van virussen aanzienlijk vermindert. Duurzamer, zodat je – zoals nu al in Duitsland – kunt lezen dat je treinstel 100 procent bevoorraad wordt door eco-energie.

Niet aan de orde door de covidpandemie? Wel, integendeel. Elke crisis biedt opportuniteiten. Kijk maar naar de Verenigde Staten, waar president Joe Biden zijn covidherstelplannen ter waarde van ruim 4.200 miljard dollar nu concreet koppelt aan duurzame transitie, in de strijd tegen klimaatverandering. Vijfentachtig miljard dollar gaat naar de vernieuwing van het openbaar vervoer en nog eens 80 miljard naar de publieke spoorwegmaatschappij Amtrak.

De EU keurde in december haar eigen covidherstelplan van 1.800 miljard euro goed. Dertig procent van de fondsen moet worden aangewend in de strijd tegen klimaatverandering. Het openbaar vervoer zal mee genieten van deze investering. De EU loopt in vergelijking met de VS lichtjaren voor met haar hogesnelheidstreinnetwerk, maar dat betekent niet dat ze op haar lauweren kan rusten. Het aantal hogesnelheidslijnen blijft relatief beperkt en duur, terwijl er nog veel werk is aan verduurzaming, modernisering van regiolijnen, betere connecties met ander vervoer en (inter)nationale nachttreinen.

Waar wachten wij als klein maar centraal knooppunt in het hart van Europa op om deze fondsen te gebruiken om ons openbaar vervoer vollédig te moderniseren? Dan is er geen nood aan windowdressing, dan zijn er enkel windows of opportunity om dit land te laten sporen met een venster op de toekomst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234