Donderdag 23/09/2021

ColumnMark Coenen

Wat voor de Amerikanen de reclame rond de Superbowl is, is voor de Engelsen de kerstperiode: bingo

Mark Coenen Beeld DM
Mark CoenenBeeld DM

Mark Coenen is columnist.

In dit jaar als geen ander houden de mensen zich vast aan de takken van de bomen en dat mag u voor een keer letterlijk nemen.

Die quarantaine doet iets met ons en ons tijdsgevoel. Het zijn nog 45 donkere dagen voor Kerstmis maar dat weerhoudt velen er niet van om al geheel loos te gaan met de traditionele boom en bijhorende kerststal.

De eerste kerstbomen, in onverdachte tijden al een wereldomvattend symbool van gezelligheid, werden begin oktober al in verschillende huiskamers gesignaleerd.

De geur van hars, al dan niet uit een spuitbusje, maakt een beetje draaierig en die ijlte in ons hoofd biedt soelaas.

Het echte werk begon afgelopen weekend.

Toen arriveerde in New York de monumentale kerstboom die elke jaar Rockefeller Center opfleurt.

Onder politiebegeleiding werd een Noorse mastodont van 11 ton afgeleverd.

Hij zal er opgekalefaterd en opgetalloord vanaf 2 december zijn lichtjes laten schijnen over de wereldstad en tot ver in het nieuwe jaar.

50.000 lichtjes hebben 8 kilometer draad nodig. Met het elektriciteitsverbruik ervan kan men een middelgroot land in westelijk Afrika een heel jaar lang van stroom voorzien.

De kans dat men dit jaar een toupet in de vorm van het haar van Trump als piek gebruikt is reëel.

De als een olievlek uitdijende kerstperiode is ook een uitgelezen gelegenheid voor marketeers om het geld van hun klanten op te souperen.

Vooral in het Verenigd Koninkrijk leidt de herdenking van de geboorte van de zoon van God tot de geboorte van grote creativiteit.

Het is elk jaar uitkijken naar de Hollywood-gelijke tv-spots van de grote supermarktketens.

Wat voor de Amerikanen de reclame rond de Superbowl is, is voor de Engelsen de kerstperiode: bingo. Het kan niet op. Ook dit jaar wordt de snaar der gevoeligheden uitgebreid geraakt. Allemaal filmpjes voor als u even in een dipje zit en het geloof in de mensheid verloren bent.

In krap 90 seconden bent u er weer bovenop. Het aimabele worteltje van Aldi, de pastiche daarop van Lidl, de ballerina van Amazon en de vader in het filmpje van Coca-Cola: men zou gaan geloven in een betere wereld, als je tenminste niet wist dat Jeff Bezos van Amazon tijdens het maken van zo’n reclamefilmpje een dikke 1 biljoen biljard rijker werd.

Dat geschmier, die klefheid, die slappe liftmuziek: de pannenkoek in elk van ons schreeuwt om meer.

Hoe anders klinkt het dit jaar bij Plenty.

Zij maken absorberende keukenrollen en tonen dat op beeldende wijze aan in hun spotje. Grootmoeder kuist het gat van de kat af, vader krijgt projectiekots over zich heen.

Het is een feest van lichaamssappen die opgekuist moeten worden.

In de achtergrond dreint de muziek: ‘Love Hurts’ van Nazareth.

“It’s always a mess, but it’s our mess”, bromt de voice-over op het einde geruststellend.

Happy X-mess.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234