Vrijdag 21/06/2019

Gastcolumn

Wat Melikan Kucam gemeen heeft met Clouseau

Vincent Byloo Beeld Illias Teirlinck

Vincent Byloo is radiomaker en freelance auteur.

“Ik wil eerlijke migratie. Zonder achterpoortjes.”

Zo zei hij het letterlijk in een N-VA-campagnefilmpje: Melikan Kucam, het Mechelse gemeenteraadslid dat vervolgens zélf aan het achterpoortje ging staan om het open te houden voor de hoogst biedende. Leugenaar. Ritselaar. Smokkelaar van de solvabele sukkelaar.

“Want zeg nu zelf,” vervolgde Kucam retorisch, “wij kunnen toch niet het OCMW van de wereld spelen?”

Dat niet, nee. Eerder de exclusieve nachtclub waar je enkel binnen raakt als je maar genoeg flappen neertelt in het handje van de portier. Huichelaar. Sjacheraar. Zwendelaar van Mechelen tot Kandahar.

Drie weken ver in het nieuwe jaar, en één illusie zijn we al armer: ook 2019 zal ons niet verlossen van leugens, bedrog en fake news. Maar: in weerwil van wat de Lügenpresse u en mij wil doen geloven is fake news geen uitvinding van Dries Van Ambetantenhove. Zelfs niet van de Helmboswuivende Horrorclown. Het is geeneens een uitvinding van de politiek tout court. Fake news, lieve lezers, is bedacht door muzikanten. Jazeker, die linkie-winkie poco’s die via de mainstreammedia ons dagelijkse leven infiltreren. Trouweloze toondichters zijn het, die ons in hun liedjes al decennialang vergiftigen met halve waarheden en hele leugens.

U gelooft mij niet? Typisch. Welaan dan, enkele voorbeelden à charge.

‘I swear that I don’t have a gun’, zong Kurt Cobain in ‘Come As You Are’. De hersenpap tegen zijn garagemuur doet het tegendeel vermoeden. It never rains in Southern California? Alle meteorologische gegevens spreken dat tegen. ‘In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight.’ Dat zijn verdorie twee leugens in één zin. Ten eerste leeft de leeuw niet in de jungle maar op de savanne, en ten tweede is de leeuw een nachtdier dus die slapen overdag.

Echt, jongens. Wie gelooft die mensen nog?

De Britse onderzoeksjournalist James Ball alvast niet meer. Hij houdt in zijn boek Should I stay or should I go niet minder dan 88 van die perfide popliedjes tegen het licht en beantwoordt de vragen die ze oproepen.

Zoals daar zijn: rijden er écht 9 miljoen fietsen rond in Peking, zoals Katie Melua beweert? (nee, het zijn er maar 2,1 miljoen); weten ze in Afrika écht niet wanneer kerstmis valt, zoals Band Aid suggereert? (tuurlijk wel, er wonen meer christenen in Afrika dan in Amerika); en is een vlieg in je glas chardonnay écht ironic, zoals Alanis Morissette betoogt? (nope, da’s gewoon dikke pech Alanis).

Leugens, leugens, en nog eens leugens.

Wat weerhoudt onze vaderlandse pers eigenlijk om eens hetzelfde te doen met de Vlaamse muzikale canon? Dat ze de ‘Belpop 100’ eens onder de bullshitdetector schuiven en al die valse beweringen en loze praatjes van onze Vlaamsche zangers onderwerpen aan een empirisch onderzoek!

Ik bedoel maar: ‘Nothing really ends’? Dan heeft Tom Barman duidelijk de déconfiture van Michel I gemist. ‘Het regent meer dan vroeger’? Serieus, Grootaers, onder welke steen heb jij afgelopen zomer geleefd? En dan zwijg ik nog over ‘Afscheid van een vriend’. Ontroerend nummer, daar niet van. Een prachtig adieu aan Roland Keyaert, de man van Ingeborg. Alleen: die mens lééft nog! Iemand levend begraven met een liedje: kan het erger? Je zou als echtgenote voor minder aan de feng shui en transcendente meditatie gaan. Maar daar hoor je het Vlaamse muziekjournaille nu eens nooit over.

Zijn jullie niet beschaamd? Los het op, boys!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden