Zondag 15/12/2019

Standpunt

Wat hadden we nu gedacht? Dat Lufthansa een liefdadigheidsorganisatie is?

Bart Eeckhout. Beeld Eva Beeusaert

Bart Eeckhout is opiniërend hoofdredacteur.

Wat hadden we nu gedacht? Dat Lufthansa een liefdadigheidsorganisatie is? Dat de grote Duitse luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines wou overnemen omdat ze Kuifje en Tomorrowland ganz toll vindt?

Toen Lufthansa voor een appel en een ei eigenaar werd van Brussels Airlines kon je voorspellen dat de Belgische poot zijn eigen, overigens redelijk succesvolle, koers zou moeten verlaten. Op 31 december liep het vetorecht af van de Belgen in de raad van bestuur. Op 5 februari werd een aanvang gemaakt met de synergie, zonder tegenstand. Dat noemen ze efficiënt en koelbloedig handelen.

Als de verwachte synergie er komt, is ook dat wellicht nog maar het begin. Geleidelijk aan zal met Brussels Airlines het Belgische belang uit beeld verdwijnen. Beslissingsmacht, tewerkstelling, maar ook vliegroutes, kennis en ontwikkeling zullen oostwaarts verschuiven, als dat efficiëntiewinst oplevert. Waarom ook niet? Lufthansa is de baas, omdat de Belgische beslissers hen toegelaten hebben om de baas te zijn.

Naïeve uitzondering

Duitsers drijven handel zoals hun spitsen goals maken. Achteraf kun je zeuren dat je beter verdiende, zij lopen wel met de wereldbeker rond. Duitsers zijn voor schone energie en meer Europa. Tot hun auto-industrie in het geding komt. Dan voeren ze een genadeloze, leugenachtige, nationalistische machtspolitiek, waaraan zelfs de gezondheid van alle Europese burgers ondergeschikt wordt.

Dit moet geen woede-uitbarsting tegen de Duitse economie worden. Nederland handelt net zo. Frankrijk idem. Wij Belgen zijn de ietwat naïeve, willoze uitzondering. Wanneer Bpost een oog laat vallen op sectorgenoot PostNL, beschouwt Nederland dat als een ‘affront’. Politiek en bedrijfsleven spannen samen om de overname te verijdelen. In België staan toppolitici trots met de duim omhoog als alweer een topbedrijf in de klauwen van een Franse gigant valt, bij gebrek aan een Belgisch alternatief.

Kleuterniveau

Natuurlijk ligt er, in het geval van Brussels Airlines, een grote verantwoordelijkheid bij historische aandeelhouders als Etienne Davignon. Maar niet alleen bij hen. De Belgische risico-aversie ontneemt investeerders of spaarders de lust om hun kans te wagen.

Waarom zou je ook in groene energie investeren, als niemand weet hoe het energiebeleid er over twee jaar zal uitzien? Waarom zou je in een luchtvaart investeren, als niemand weet of de Vlaams-Brusselse oorlog om vluchtroutes ooit nog het kleuterniveau overstijgt?

Als luchtvaart, maar ook energie of financiën van wezensbelang zijn voor de nationale economie, zoals nu weer klinkt, waarom handelen we er dan niet naar? Waar is het plan?

Ja, dit is dus toch weer een ‘politieke’ verantwoordelijkheid. Niet per se van deze regering, maar van het Belgische ‘complex’, waarin elke ambitie te pletter loopt op bureaucratie en kleingeestige, federale naijver. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234