Woensdag 23/10/2019
Beeld rv

CALLEBAUT&guillaume

Wat een bumpersticker al niet teweeg kan brengen

Schrijvende medemens Guillaume Van der Stighelen en marktonderzoeker Jan Callebaut schrijven om beurten de column op vrijdag.

Gisteren zag ik langs de Boomsesteenweg in Aartselaar een Opel Omega te koop staan met op de bumper een witte gebleekte sticker in de vorm van drie letters en drie strepen. Waar is de tijd.

In 1988 werd ik uitgenodigd in het kasteeltje van Vilvoorde. Rond de tafel zaten een ex-commercieel directeur van de toenmalige VUM (nu Corelio), enkele oudgedienden van de openbare omroep, onder wie Mike en Guido, en mijn baas Luc. Het plan was de oprichting van een commerciële zender. Betaald door bedrijven die in ruil daarvoor hun goederen en diensten mochten aanbieden. Over de naam was nog niet echt nagedacht, maar zowel Guido als Mike vonden Vlaamse Televisie Maatschappij wel klinken. Vooral dat Vlaamse, daar waren politici in die tijd van ontvoogding dol op.

Moeilijk was de opdracht niet. BRT was grijs, VTM bracht kleur. Nog voor ik een pen op papier had gezet, gonsde het al van de slogans. 'Er zijn meer straten in Vlaanderen dan de Wetstraat.' 'Populaire programma's goed maken en goede programma's populair maken.' '25 procent kijkt naar Nederland voor de mooie shows. Als we die shows met sterren van hier maken, kijken de mensen naar ons.'

Meteen was ook de ambitie gezet. Een kwart van de kijkers. Dat was voldoende om adverteerders te lokken. De lanceringscampagne luidde 'Nieuw leven op je TV'.

Dat nieuwe leven moest met een korrel zout genomen worden. De eerste overstappers waren Jos Ghysen, Walter Capiau, Martin De Jonghe en Jan "Bonsoirrr, Guten Abend, good evening, goedenavond beste kijkerrrrrs" Theys.

'Ach, het is maar reclame', moet de Vlaming gedacht hebben, want in geen tijd kleefde er een lichtblauw logo met rood-geel-groene strepen op elke achterbumper van het Gewest. Na het gebruikelijke minzame lachen van bij de start klommen de cijfers van het beoogde kwart naar meer dan de helft. Alles was goed. BRT was de zender van de overheid, VTM was de zender van het volk. Kon niets verkeerd doen. BRT zwalpte, veranderde de B ook maar in V, deed haar best om mee te doen in het brengen van 'vermaak' en verloor dag na dag. Zelfs Het journaal moest het afleggen tegen Het nieuws.

Het tij begon te keren toen de directie aan de Reyerslaan plots het roer omgooide naar 'kwaliteit'. Ja ja, kwaliteit. Zoals het op de verpakking staat van de slager in mijn dorp. 'Kwaliteit is ons reklaam.' Op zich was het niets meer dan een persconferentie geweest. De zoveelste over 'vernieuwing' waar verder geen haan naar gekraaid had. Ware het niet dat er in Vilvoorde toch een paar heren waren die in hun wiek geschoten waren. Het antwoord kwam snel en met veel lawaai: VTM was ook kwaliteit. Nu gij. Waardoor plots de grote vraag was wie de beste kwaliteit bood, niet het meeste vermaak.

Bingo voor de openbare omroep, die haar inkomsten uit de staatskas zag stijgen. In reclametermen heet dat: het laken naar zich toe trekken. Of in Chinese oorlogstermen: als je de tijger op de berg niet kunt verslaan, lok hem dan naar de vlakte. En geef hem aldaar een trap onder zijn reet.

Wat een bumpersticker al niet teweeg kan brengen.

Guillaume Van Stighelen. Beeld Karoly Effenberger
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234