Woensdag 27/05/2020
Julie CafmeyerBeeld DM

ColumnJulie Cafmeyer

Wat betekent het om een ‘harde werkster’ te zijn, waar brengt het ons?

Julie Cafmeyer is columnist voor De Morgen

Enkele dagen geleden keek ik naar de Pano-reportage op VRT: ‘Nooit meer lockdown: hoe vinden we de balans tussen gezondheid, plezier en economie?’ Ik keek naar een boer die moedeloos naast drie miljoen kilo aardappelen stond die hij niet verkocht kreeg, een gigantische theaterzaal bleef leeg, er waren nog nooit zoveel doodskisten verkocht.

In een van de boeiendste getuigenissen vertelt een vrouw dat haar kledingwinkel vijftig procent kans heeft om failliet te gaan door de lockdown. Achter de schermen van haar boetiek zie ik een stock van massa's kleren die ze nooit verkocht zal krijgen.

Later staat ze in haar villa met haar zoon. Ze zegt dat ze alleen is, dat er niemand achter haar staat en dat een faillissement haar dit huis zou kunnen kosten. Ik kijk naar haar moderne keuken, een groot terras, een perfect gazon en ik denk: hoe is het zo ver gekomen dat zoveel mensen in een weelde van luxe leven die aan een zijden draadje hangt? Zoveel mensen met hun eigen auto, hun eigen oprit, hun eigen stoomoven en toch staat er niemand achter hen. Een leven dat gericht is op hard werken zodat je op een dag dat mooie huis kan kopen. Een leven gericht op een carrière en bezittingen. Was er nog tijd voor iets anders tijdens die klim naar de top?

De vrouw vertelt dat ze tien jaar keihard voor haar huis heeft gewerkt, ze is er als alleenstaande moeder in geslaagd een thuis te creëren voor haar zoon. Dat kan ze toch niet zomaar afgeven? Ze is een harde werkster. Maar wat betekent het om een ‘harde werkster’ te zijn, waar brengt het ons? Kiezen we voor elkaar of voor een bank? Wat betekent een mensenleven als je tien jaar heel hard werkt voor iets dat je op één dag kwijt bent? Wat hou je over op het einde van de rit? Ze stelt zich sinds de lockdown elke dag de existentiële vraag: “Waarom heb ik dit tien jaar gedaan?”

Ondertussen zegt Dries Van Noten dat we deze crisis kunnen gebruiken om de modesector duurzaam te hervormen. Hij stelt concepten als solden, black friday en defilés op exotische locaties in vraag. Waarom moet alles altijd zo snel snel, altijd maar meer en meer? Hij wil meer creativiteit en magie in zijn sector en doet inspirerende voorstellen.

Als je plots verliest, word je uitgedaagd om na te denken over de vraag: wat heb ik de laatste jaren eigenlijk gedaan? Waarom staan er ruimtes vol met stock? Wat betekent duurzaam ondernemen? Wat is de waarde van hard werken als er niemand is om op terug te vallen? Wat betekent een luxueuze villa als je elke dag bang bent om je thuis kwijt te spelen?

Nadenken over deze existentiële vragen kunnen ons misschien bevrijden uit een ritme waar we al jaren - al dan niet bewust - in gedwongen werden. Een inzicht dat ons uit een dwangbuis verlost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234