Vrijdag 06/12/2019

Lezersbrieven

Walter Zinzen: ‘De heer De Roover heeft, alweer, gelijk: onze hedendaagse kunstenaars streven geen schoonheid meer na’

Don Giovanni, van Ivo Van Hove. Beeld rv/Charles Duprat

Waar is der vaadren schoonheid gebleven?

De heer De Roover (N-VA) heeft, alweer, gelijk: onze hedendaagse kunstenaars streven geen schoonheid meer na. Een oppervlakkige kijk op enkele artiestennamen volstaat om dat te beseffen:

Ivo Van Hove: geen schoonheid.
Anne Teresa De Keersmaeker: geen schoonheid.
Wim Vandekeybus: geen schoonheid.
Ballet van Vlaanderen (!): geen schoonheid.
Stefan Hertmans: geen schoonheid.
Tom Lanoye: geen schoonheid.
Jeroen Olyslaegers: geen schoonheid.
Luc Tuymans: geen schoonheid.
Dirk Brossé: geen schoonheid.
Onze stadstheaters: geen schoonheid. 
Collegium Vocale van Philippe Herreweghe: geen schoonheid. 
Huelgas Ensemble van Paul Van Nevel: geen schoonheid. 

Vergelijk dit lijstje met de kunstenaars uit ons glorierijk verleden. Niets dan schoonheid hebben ze geschapen zij die luisteren naar namen als Albrecht Rodenbach (Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!), Cyriel Verschaeve, (het magistrale toneelstuk Judas!), Ernest Claes (De Witte!), Emiel Van Hemeldonck (Dorp in de Hei!), Johan Daisne (De trap van steen en wolken!), Albert Servaes (Kruisweg!), Peter Benoit (Rubenscantate!) en zo vele anderen, die door het linkse gespuis van vandaag vergeten en miskend zijn.

Hier stoppe ik. Het is goed dat er nog mensen zijn als de heer De Roover, die ons aanmaant weer aan te sluiten bij onzer vaadren schoonheid. Het verleden leeft in ons!

Walter Zinzen, Sterrebeek 

Zoals de bisschoppen

Wie denkt dat in onze hedendaagse ‘vrije’ maatschappij vrouwen zelfstandig over hun lichaam en toekomst kunnen beslissen, komt bedrogen uit. Het abortusdebat is weer op gang gekomen en wie voert het hoge woord? Mannen, zelfs ongehuwd, zoals de bisschoppen. Heren politici, laat de vrouwen zelf over hun lijf en lot beschikken, we leven in de 21ste eeuw.

Jos Vlasman, Mortsel

Handelsmissie naar China

De grootste Belgische economische missie ooit is naar China vertrokken. Aan het hoofd van de delegatie, bestaande uit 632 deelnemers, staat prinses Astrid, het tweede kind van de vorige koning Albert II. Naast de 57-jarige prinses gaan minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders en minister van Buitenlandse Handel Pieter De Crem mee met de delegatie. Voor Vlaanderen gaat minister-president Jan Jambon, Willy Borsus vertegenwoordigt het Waalse Gewest en Pascal Smet gaat namens het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. (...)

Een vraag die we ons al jarenlang stellen en waar maar geen antwoord op komt: gedetailleerd prijskaartje ten laste van de gemeenschap? Zeker in deze budgettair zware tijden en als men aan bepaalde sectoren besparingen oplegt.

Marlene De Smedt

Cultuur en sport

In zijn strijd voor geld haalt de cultuursector vergelijkingen met de sport boven. Het voornaamste argument voor cultuursubsidies blijkt internationale uitstraling. Vraag eens aan een buitenlander naar een bekende Belgische acteur en vraag dan eens naar een bekende Belgische voetballer.

Als een Indiër je vol bewondering zegt “you guys are world champion”, dan gaat het over hockey, niet over dans. Belangrijker dan uitstraling is de kans die sport biedt aan kinderen zonder toekomst om zich uit het moeras te verheffen. Er moet geen tekeningetje gemaakt worden bij het profiel van een jonge aspirant-violist, tegenover dat van een jonge aspirant-voetballer. Geld voor sport is vaak een geldstroom van de haves naar de havenots. Subsidies voor cultuur zijn altijd een geldstroom tussen haves.

Luk Delboo, Horebeke

Pleegouders

De brief van Saskia Clinckemaille (DM 16/11) is hartverscheurend. Zij pleit onder meer voor een fors hogere subsidie voor de opvang van kinderen die het hels moeilijk hebben. Ik weet niet wat de cultuursector hierover denkt, maar ik veronderstel dat ze nu nog een deel van hun subsidie willen afgeven aan de sector van de pleegzorg.

De cultuursector klaagt steen en been, terecht, maar als ze dit rampzalig verhaal lezen is enige relativering aan de orde. Het gaat hier over echte mensen en geen fictieve.

Lucienne Colpaert, Dendermonde

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234