Zondag 27/09/2020
Ivo Victoria.Beeld DM

ColumnIvo Victoria

Waarom mogen mensen op het strand liggen, maar mag er op datzelfde strand geen podium staan?

Ivo Victoria is schrijver van Alles is oké. Hij woont en werkt in Amsterdam. Zijn column verschijnt tweewekelijks.

Waarom mensen bij dertig graden met duizenden op een strand of in een trein daarnaartoe willen zitten, is mij altijd een raadsel geweest maar het schijnt een van onze eerste basisbehoeften te zijn. Zelfs in tijden waarin je om jezelf en de ander te beschermen tegen ziekte en dood in hoofdzaak eigenlijk alleen maar even geen compleet idiote dingen hoeft te doen – zoals met duizenden in een trein of op een strand zitten – kunnen we niet aan de verleiding weerstaan. Mensen zijn knettergek. We wisten het natuurlijk al maar het blijft lastig om te stoppen met jezelf erover te verbazen.

De drukke Vlaamse en Nederlandse stranden staan in pijnlijk contrast met de hoge nood waarin de podiumkunsten verkeren. Waarom liggen al die mensen daar te bakken op het strand, maar mag er op datzelfde strand geen podium staan? Toen ik de beelden van de chaos op het station van Oostende vorig weekend voorbij zag komen, dacht ik aan mijn vrienden in de festivalwereld, waarin ik zelf meer dan tien jaar werkzaam ben geweest. Ik moest met name glimlachen om de lullige dranghekken en de onhandigheid waarmee de politie van Oostende dacht een mensenmassa in bedwang te kunnen houden. 

Twee weken geleden ontsloeg mijn oud-werkgever Mojo Concerts (de Nederlandse Live Nation-collega’s van Hermans Schueremans en co.) een derde van zijn personeel. In ons land zette de AB de samenwerking stop met 200 externe medewerkers. Samen met hen zitten duizenden podiumprofessionals al maanden (technisch) werkloos thuis, onder wie velen die meer verstand hebben van crowdcontrol en publieksstromen dan de NMBS. Misschien moet de burgemeester van Oostende eens bellen met de burgemeester van Rock Werchter.

Sinds de herstart van podiumvoorstellingen tot tweehonderd personen (vierhonderd in openlucht) heeft dat welgeteld nul besmettingshaarden opgeleverd. Daar is een simpele reden voor: expertise, ervaring, organisatietalent en een gemotiveerd publiek dat snakt naar cultuur. Dat uitgerekend een sector die gespecialiseerd is in het veilig bij elkaar brengen van grote aantallen mensen om samen plezier te hebben, nu harder wordt getroffen door het beleid terwijl hun knowhow in deze tijden juist een unieke troef is, valt niet uit te leggen.

Ondertussen vindt een groot deel van de nieuwe besmettingen plaats onder jongeren, die dan maar hun eigen feestje bouwen. Ze worden de illegaliteit ingedreven naar plekken waar alles ontbreekt wat de evenementensector aan organisatievaardigheden te bieden heeft.

De concertwereld trok deze week opnieuw aan de alarmbel. In de open brief namens het Live Sector Overleg stond onder meer: ‘We weten allemaal dat een relance pas voor 2021 zal zijn.’ Dat is een zeer optimistische inschatting. Veel van de oud-collega’s uit de festivalwereld die ik de afgelopen dagen sprak, hebben de festivalzomer van 2021 al met potlood doorgestreept. Ze gaan op zoek naar een baan in een andere branche. Immers, zelfs áls er eind dit jaar of begin volgend jaar een vaccin komt, is het maar afwachten hoe de distributie ervan zal verlopen; het zal tijd kosten, en onze overheid heeft een niet onaardig trackrecord wanneer het erop aan komt zulke processen te verprutsen. 

Bovendien zijn ze alle vertrouwen in het beleid kwijt. Het kan leiden tot de vernietiging van een complete sector, inclusief bijhorende logistieke bedrijven – als dat gebeurt, zal het nog jaren duren voordat de handjes weer de lucht in kunnen in zalen en op festivalweides. Dit is te voorkomen. Het kost wat leiderschap, doortastendheid, dialoog met en vertrouwen in de sector. Plus een fractie van de miljarden overheidssteun die sommige andere bedrijfstakken ontvangen.

Het lijkt te veel gevraagd. De Antwerpse theaters moeten dicht – want mensen zouden eens blijven napraten na de voorstelling – maar de fitness mag open, lekker coronaproof zweten. De capaciteit van concerten wordt gehalveerd en nog vaker worden shows zonder boe of ba verboden door angstige lokale bestuurders – echter, de solden kunnen we niet missen. 

De vliegtuigen vliegen met dank aan uw belastinggeld, de formateurs onderhandelen als vanouds over Brussel-Halle-Vilvoorde en ander communautair geharrewar teneinde ons land nog wat onbestuurbaarder te maken, en het klimaat kijkt dit weekend lijdzaam toe hoe u zich nog eens omdraait op uw badlaken – vergeet niet goed te smeren. Corona is een levensgevaarlijke ziekte die de longen en luchtwegen van haar slachtoffers verwoest en, naar steeds vaker blijkt, talloze anderen van hun gezond verstand berooft.

Beeld © Stefaan Temmerman
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234