Woensdag 26/06/2019

Opinie

Waarom een Vlaamse Netflix echt nodig is

Hans Van Nuffel. Beeld rv

Hans Van Nuffel is een Vlaamse film en televisie-scenarist en -regisseur, vooral bekend van Adem, zijn debuutfilm. Hij is docent op het RITCS en werkt als freelancer.

Naar aanleiding van het artikel in De Morgen waarin experts zich eerder kritisch uitlieten over de plannen van Medialaan en Proximus om een eigen lokaal Netflix-alternatief aan te bieden, voelde ik meteen de neiging om in mijn pen te kruipen. Zeker nu het kijkgedrag wereldwijd weg van de klassiek lineaire kijkbeleving en richting video on demand aan het verschuiven is. Vooral bij de voor adverteerders en zenders interessantste kijkers: de jongere generatie.

Want laat het nu net deze groep kijkers zijn die de klassieke tv-abonnementen steeds vaker links laten liggen. Zij die als eersten de zo dominante beeldcultuur van het internet volledig omarmden, en geen boodschap hebben aan zendschema’s en release-windows. Die op een creatieve manier op zoek gaan naar wat ze kunnen zien, weg van wat er voor hen voorgekauwd wordt.

Aardverschuiving in kijklandschap

Om die generatie kijkers wordt nu internationaal gevochten door het bastion van de wereldwijde technologische vernieuwing: Silicon Valley. Met hun gigantische budgetten, marktaandelen en slimme algoritmes hebben ze een ware aardverschuiving in het kijklandschap veroorzaakt. En met hun model meteen ook de lat een pak hoger gelegd voor onze lokale zenders en distributeurs. Want eender wat, eender waar kijken voor een spotprijsje, daar valt moeilijk mee te concurreren. Dat hebben onze zenders en distributeurs de laatste jaren aan den lijve mogen ondervinden via hun dalende kijkcijfers, inkomsten en eroderende invloed op de Vlaamse huiskamer.

Het laatste wat je op zo’n moment moet doen is meer eilandjes creëren. En dat is net wat onze lokale spelers nu aan het doen zijn. Ze willen ieder hun eigen ecosysteem, vaak via hun website, waarmee ze proberen de kijker te verleiden om toch maar hun programma’s of reeksen te zien. En dat voor een culturele regio van amper 6 miljoen mensen. En terwijl ze daarmee hopen de kijker te verleiden of terug te winnen, duwen ze die in realiteit alleen maar verder van zich af. Want net door die versnippering wordt de kloof tussen wat de kijker wil en wat er lokaal aangeboden wordt steeds groter, en mensen het bos door de bomen niet meer zien. Met als gevolg dat veel jongeren steeds vaker liever de weg van de minste weerstand bewandelen: de Netflixen en Primes van de wereld, met hun gigantische catalogi, makkelijke interface en lage instapprijs.

Wat me bij een ander pervers neveneffect van die verschuiving brengt: het feit dat het marktaandeel van onze lokale producties steeds meer onder druk komt te staan. Voor mij, als Vlaamse televisie- en filmmaker, is dat frustrerend om te zien. Dus kan ik een initiatief zoals dat van Medialaan alleen maar aanmoedigen. Op voorwaarde dat ze niet enkel hun commerciële belangen laten spelen. Want dat is nu net het voordeel van video on demand: je kan veel meer niche gaan, aangezien de distributiekosten van een virtuele kopie maar een fractie zijn van een fysieke verdeling of klassieke uitzending.

Digitale omwenteling

Ik zie het dan ook als de uitgelezen kans om een online-archief uit te bouwen, om zo ons collectief cultureel geheugen intact te houden. Want probeer vandaag nog maar eens een Vlaamse reeks of film van tien jaar geleden ergens terug te vinden. In veel gevallen zal je van een kale reis terugkeren, zeker nu de videotheken failliet zijn gegaan en de bibliotheken hun dvd’s niet meer aanvullen.

Net daarom is het belangrijk om die digitale omwenteling in te zetten, en de krachten te bundelen. Zodat al ons audiovisueel patrimonium actief toegankelijk blijft, en we het ook binnen tien of twintig jaar nog kunnen herbekijken. Door de koppen nu bij elkaar te steken, en zo samen sterker te staan. Door verder te kijken dan het heden, en te denken aan de toekomst, wanneer tv in zijn huidige vorm gewoon niet meer zal bestaan. Maar Vlaamse programma’s, reeksen en films hopelijk nog steeds met veel liefde gemaakt, verdeeld en bekeken zullen worden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden