Woensdag 05/08/2020

Opinie

Waarom Daft Punk ook na 20 jaar alle aandacht meer dan waard is

Daft Punk.Beeld RV © BBC

Peter Decuypere is oprichter van I Love Techno in Gent, marketingconsultant en auteur. Zijn boek Holy Trinity Events – Een radicaal nieuwe methode  verscheen onlangs.

Op sommige dingen blijf je fier. In 1995 heb ik Daft Punk voor het eerst naar België gehaald. Eerst in mijn club Fuse, en daarna op mijn allereerste I Love Techno in de Vooruit in Gent. Daarmee durf ik in alle bescheidenheid zeggen dat ik toen de kwaliteiten van dat Franse duo zag, lang voor andere professionele muziekfans dat in het oor hadden. Dat was ook nog twee jaar voor hun million seller album Homework in 1997 het daglicht zag. Een klassieker waarrond het 20ste verjaardagsfeestje zich nu volop op gang trekt met als voorlopig hoogtepunt een Daft Punk Day vandaag op Studio Brussel.

Peter Decuypere.Beeld Tim De Backer

Die ‘Homework’-aandacht is trouwens volledig terecht. Het is een prachtplaat die er niet alleen glimmend fantastisch uitziet, maar ook nog eens ongelooflijk solide klinkt. De invloed van dat Thuiswerk van Daft Punk kan ook nauwelijks overschat worden. Een stelling die ik alvast drievoudig kan ondersteunen.

Homework verzoent rock met techno

Beluister nog eens Da Funk. Dat nummer begint met een onweerstaanbare gitaarrif en brengt je via een discobeat naar een technofiltering die een onweerstaanbare aanslag op de dansheupen pleegt. Of neem het nummer ‘Rock’n Roll’ waar er helemaal geen gitaren in zitten, maar die door de distortion veel rockers heftig naar een luchtgitaar laten grijpen. En als je de vinylplaat openklapt dan zie je een foto van een overvolle bureau met aan de muur een affiche van Kiss uit 1976, en een 45-toeren single van Chic. 

Daft Punk doet niet alsof ze rock of disco kennen, nee hoor, het zit hen in de genen. Daardoor kunnen rockers zich ook een beetje in de muziek van Daft Punk herkennen, daarmee het pad effenend om dan van daaruit, ietwat gerustgesteld, Orbital, Chemical Brothers, the Prodigy en zelfs Aphex Twin te ontdekken. Daft Punk verzoent rockers met de blops en blieps van techno en breder met dance. Dit is volgens mij hun allergrootste en eeuwige verdienste.

Homework? Laat me niet lachen…

Die plaat is echt geen thuiswerk. Elk nummer ruikt naar perfectie, naar studio, naar een warme en doordachte productie. En het design van het album doorstaat moeiteloos en klassevol de tand des tijds. Homeworks straalt maniakale perfectie uit. Een perfectie die op hun laatste plaat een beetje de ziel uit de muziek heeft gehaald. Maar in 1997 keek niemand hen op de vingers en konden ze volledig vrij vanuit hun hart werken, om dan alles perfectionistisch te laten oppolijsten. Een klassieker was het resultaat.

Wat een fantastische boerenverstand marketeers! 

Veel goeie platen eindigen toch genadeloos in de uitverkoopbakken, terwijl Homework de dag van vandaag nog steeds verkoopt. Ik heb al gezegd dat die plaat er fantastisch uitziet en klinkt, maar hoe marketinggeniaal is het ook om een nummer te maken als Teachers, waarin je hypnotisch al je invloeden afdreunt: dj Sneak, Lil Louis, Dave Clarke, David Guetta (in 1997 hé!), Brian Wilson, en ga zo maar door. Ze passeren allemaal de Teachers-revue.  Daarmee had Daft Punk meteen de aandacht van de hele toenmalige invloedrijke dj-, en breder zelfs muziekwereld te pakken.

Op de binnenhoes vermelden ze in hun Thank you en Shouts to-vermeldingen alles samen meer dan 300 mensen! Daft Punk wist toen al dat influencer– en Word-of-Mouth-marketing werkte. Vul dit nog aan met de alsmaar dikker wordende laag mystiek rond dat gehelmde duo en je hebt een perfect lopende marketingmix, waardoor finaal Nile Rodgers, Giorgio Moroder en Pharrell Williams graag op de koffie en en in de studio komen.

Homework luidde een nieuwe muzikale lente in, die tot op de dag van vandaag inspirerend werkt op vele rock-, pop- en dance-muzikanten. Daarom is deze plaat, ook na 20 jaar, alle aandacht meer dan waard.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234