Woensdag 23/10/2019

Opinie Wouter Hessels, Patrick Duynslaegher

Waarom ‘Cinema Canvas’ zijn glans verliest

Beeld vrt

Wouter Hessels, docent filmgeschiedenis RITCS Brussel en KASK Antwerpen en programmator CINEMA RITCS. Patrick Duynslaegher, curator Classics Film Fest Gent, filmcriticus en gewezen artistiek directeur Film Fest Gent.

Vorige week startte Canvas zijn zomerprogramma Cinema Canvas met veelal geïnspireerde films, maar zonder gesprek en zonder live-vertoning met publiek. Wat in 2017 begon als een wervelend en wervend programma voor en over de filmkunst is afgeslankt tot de uitzending op televisie van boeiende films.

In de zomer van 2017 lanceerde de zender onder impuls van een cinefiel nethoofd en filmenthousiaste redacteurs en makers Cinema Canvas, een televisieprogramma waar de liefde voor de zevende kunst opnieuw een terechte plek kreeg op de openbare omroep. Eindelijk, dachten wij. 

In 2017 werden films geprogrammeerd op verzoek van bekende en minder bekende Vlaamse film- en televisiemakers die samen met de filmgepassioneerde gastheer Michaël Pas en filmkenners een inleidend gesprek voerden van een twintigtal minuten over de gekozen film. Het was een waar genoegen om als cinefielen deel te nemen aan geanimeerde conversaties over minder voor de hand liggende films zoals Les vacances de monsieur Hulot, Dr. Strangelove, Magnolia, Casablanca of Nobody KnowsWe menen dat het gesprek televisiekijkende mensen mee over de streep trok om met ietwat andere ogen eigenzinnige, cinefiele films te bekijken. 

In de zomer van 2017 vond het gesprek live plaats in verschillende Vlaamse steden. Parallel aan de uitzending van de film op televisie werd de film ook publiek vertoond op groot scherm, daar waar de film trouwens het beste thuishoort. Toenmalig nethoofd, makers en kijkers waren zeer enthousiast. Dit smaakte duidelijk naar meer! De kijkcijfers vielen bovendien goed mee en Cinema Canvas kreeg applaus en een verzekerd vervolg.

Plots te duur

In de zomer van 2018 werd de formule echter al wat veranderd en ingekort. De kunst- en filmgezinde Reinhilde Weyns stond niet langer aan het hoofd van Canvas. Het origineel concept van Cinema Canvas 2017 bleek plots ook te duur. Bovendien was de zomer van 2018 te sportief om zomaar twee maanden te wijden aan cinema. Alleen in juli was er dus Cinema Canvas. Voor het programma in 2018 werd het introducerend gesprek vooraf opgenomen in de herontdekte cinema De National in Antwerpen, maar de live-vertoning van de film op het grote, witte doek mét inleidend gesprek in diverse Vlaamse steden werd gelukkig behouden.

Wouter Hessels Beeld rv

In 2019 besliste Canvas evenwel om Cinema Canvas volledig af te slanken. Geen gasten, geen gesprek, geen liveprojectie met publiek meer. Alleen nog de film. Uiteraard is de film het allerbelangrijkst – dat staat buiten kijf – maar de openbare omroep heeft toch ook een culturele en educatieve opdracht ? We geven al jarenlang lessen en lezingen over film in diverse instituten en voor organisaties met een jong en minder jong doelpubliek. We schrijven en discussiëren ook graag en gretig over film. Onze ervaring leert ons dat mensen vaak zin hebben in of soms nood hebben aan een woordje uitleg zonder dat die extra duiding belerend of betweterig hoeft te zijn. De edities 2017 en 2018 van Cinema Canvas toonden aan dat een levendig en enthousiasmerend gesprek mensen kan stimuleren tot het bekijken van minder evidente films.

Andere maatstaven

Mocht Vive le vélo met Karl Vannieuwkerke en diverse gasten niet meer uitgezonden worden, het kot zou te klein zijn in sportminnend Vlaanderen. Sportliefhebbers zouden moord en brand schreeuwen. Het wegvallen van het Cinema Canvas-gesprek en de live-vertoning in een Vlaamse stad zou, zonder deze tekst, wellicht geruisloos passeren. Voor sport en cultuur gelden blijkbaar andere maatstaven aan de Reyerslaan. Dat is jammer.

We hopen stellig dat de Canvas-directie voor de zomer van 2020 opnieuw een volwaardig Cinema Canvas opzet met straffe films, geestige, zinvolle tafelgesprekken en een gezellige filmvertoning in open lucht en op groot scherm. Dan pas maakt Canvas echt duidelijk dat de zevende kunst hem nauw aan het hart ligt.

Het filmprogramma van Cinema Canvas 2019 oogt mooi en interessant, maar het televisienet voor meerwaardezoekers kan zich toch veroorloven om nog eigenzinnigere en gedurfdere filmkeuzes te maken? Wij kijken alleszins uit naar weer een volwaardig Cinema Canvas in 2020. U ook?

Patrick Duynslaegher Beeld Joris Casaer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234