Vrijdag 14/08/2020

Brief van de dag

Waar zijn ze, de coronabrandhaarden bij de culturele evenementen?

Beeld ANP XTRA

Waas Gramser is toneelspeelster bij Comp. Marius.

Het is weer zover: de cultuur mag haar boeltje inpakken. Nog maar net een sectorgids afgeleverd en een alternatieve programmering of alternatief project in de steigers gezet, en het zaakje kan terug naar de vuilnisbak. Zonder enige vorm van evaluatie of screening. Zonder enig overleg, zonder enig perspectief ook. Maar ook zonder enige logica: filmzalen wel, toneel in openlucht niet. Paniekvoetbal of symboolpolitiek?

Antwerps gouverneur Cathy Berx meldt in het begin van haar interview met VTM maandagavond “een evenwicht te hebben gezocht en op basis van epidemiologische analyses maatregelen te hebben genomen, waarbij men niet gefixeerd heeft op activiteiten waar besmettingen door veroorzaakt werden.” Vervolgens kondigde ze naast de avondklok en het verkleinen van de bubbels ook het schrappen van alle evenementen aan, hetgeen bekrachtigd werd door het Antwerps stadsbestuur bij monde van Bart De Wever.

Net nu de culturele sector heeft kunnen bewijzen dat evenementen met publieksbegeleiding op een uiterst veilige manier - coronaproof - georganiseerd kunnen worden, daarbij niet inboeten aan belevingswaarde en in beperkte publiekscapaciteit in no time uitverkocht zijn, maakt de politiek tóch (opnieuw) de keuze om alle culturele evenementen te schrappen. 

Elk argument of bewijs van oorzakelijk verband hiervoor ontbreekt, en dus is de frustratie enorm.

Het Antwerpse Comp. Marius schrapt omwille van de verstrengde maatregelen de laatste week van de voorstellingenreeks in het Middelheimmuseum, een reeks die van start ging op 1 juli en in eigen beheer werd georganiseerd na de afgelaste tournee in april, mei en juni. Het organiseren van dit kleinschalig project in openlucht was voor ons gezelschap een haalbaar en waardevol antwoord op de speelkansen die onze sector vanaf 1 juli werden geboden onder zeer strenge veiligheidsvoorwaarden. Daarmee kon nieuw en bestaand werk verder ontwikkeld worden, werden acteurs en technici opnieuw aan het werk gezet, en kon een (beperkt) publiek de culturele zuurstof opdoen die zij naar eigen zeggen zo had gemist.

We voelden ons hyperverantwoordelijk om als één van de eersten toneel in coronatijden te organiseren, en wilden koste wat kost bewijzen dat het mogelijk was, koste wat kost vermijden dat wij de oorzaak zouden zijn dat evenementen opnieuw afgelast zouden worden. Alle regels werden gevolgd, zowel voor als achter de schermen. Iedereen voelde zich veilig en verantwoordelijk en keek hoopvol naar de toekomst.

Dus: waar zijn ze, de brandhaarden binnen de culturele evenementen? Waar zijn ze, de bewijzen dat evenementen onder publieksbegeleiding de oorzaak zijn van besmetting? Maar ook: waar is hij, onze minister van cultuur om de eerste (veilige) praktijkvoorbeelden te verdedigen, onze sector een hart onder de riem te steken en gaandeweg de nieuwe realiteit mee vorm te geven? Geef het gesubsidieerde veld de kans om haar creativiteit te ontwikkelen, artiesten en technici terug aan het werk te zetten, een publiek de inspiratie en ontspanning te geven die zij niet vindt in een drukke winkelstraat of op een overvol terras. We hebben zonet bewezen dat het kan. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234