Donderdag 17/06/2021
null Beeld DM
Beeld DM

StandpuntCathy Galle

Waar wachten we op om het project brugfiguren over heel Vlaanderen uit te rollen?

Cathy Galle is journalist.

Zes op de tien Vlaamse leerkrachten weten niet goed om te gaan met armoede in de klas. Dat blijkt uit een enquête van vzw Krijt, een organisatie die zich inzet voor betaalbaar onderwijs. Het is een opvallende vaststelling. Niet omdat ze nieuw is, dat is ze namelijk niet. Wel omdat we nu al vele jaren telkens weer tot diezelfde vaststelling komen.

Armoede is een vies beest met vele tentakels, en heeft lang niet alleen te maken met een gebrek aan geld. Het zijn vooral de mechanismen achter de armoede die het thema zo verdomd moeilijk maken. Dat is ook elke week mooi te zien in Zorgen voor mama, het VRT-programma waar Kristel Verbeke een aantal mama’s in armoede volgt. Hun verhalen zijn erg verschillend, maar behalve geldgebrek hebben ze nog iets gemeen: een vaak allesoverheersende schaamte. Niemand is namelijk graag arm. Arm zijn, voelt als gefaald hebben.

Armoede in de klas is een oud en heel hardnekkig probleem dat door corona nog meer aan de oppervlakte is gebracht. Mensen in armoede zijn er bijzonder goed in om hun problematiek te verbergen. Om vooroordelen en stigma te vermijden. Scholen hebben in normale tijden niet altijd zicht op de thuissituatie van hun leerlingen. Maar tijdens corona werd de kloof wel duidelijker en merkten ook leraren en directies in ‘rijke’ scholen plots dat ze sommige leerlingen kwijtraakten, omdat die geen laptop hadden of een rustige plek om de onlinelessen te volgen.

Leerkrachten geven zelf aan dat ze meer begeleiding nodig hebben om om te gaan met armoede in de klas. En je kan het hen ook nauwelijks kwalijk nemen. Wat je niet zelf meemaakt, is heel moeilijk te begrijpen. Leraren hebben meestal een middenklasseprofiel. Ze hebben geleerd dat je je huiswerk moet maken, dat je je best moet doen en dan naar het hoger onderwijs gaat. Dat is voor hen zo vanzelfsprekend dat ze onterecht denken dat iedereen dat kan. Maar als je in moeilijke omstandigheden opgroeit, niet over de nodige materiële middelen beschikt en samen met je gezin eerder in ‘overlevingsmodus’ zit, is dat allerminst vanzelfsprekend.

Net omdat het schoolpersoneel uit de middenklasse komt, vinden ze veel dingen vanzelfsprekend die dat niet hoeven te zijn. Zoals de cultuur van dure schoolboeken en dure invulboeken. Voor een middenklasser zijn die geen probleem, maar voor mensen in armoede is dat een heel hoge drempel.

De oplossing is nochtans niet moeilijk, zeggen armoedespecialisten: het inzetten van brugfiguren. Dat zijn vertrouwenspersonen die de kloof die er is tussen kwetsbare gezinnen en de school proberen te overbruggen en beide werelden wat dichter bij elkaar weten te brengen. De steden en gemeenten die al in het project stapten, zijn doorgaans lovend. Waar wachten we dus op om het project brugfiguren over heel Vlaanderen uit te rollen?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234