Woensdag 24/07/2019

Opinie

Waar het bij de zoektocht naar de nieuwe VRT-topman écht om te doen was

Paul Lembrechts, de nieuwe CEO van de VRT. Beeld BELGA

Fabiaan Van Vrekhem is partner bij selectiebureau Accord Group en headhunter bij de aanstelling van de nieuwe VRT-topman. Hij is de auteur van het boek De disruptieve competentie. De reis naar duurzaam ondernemen, van materie tot zingeving.

Er is de voorbije dagen veel gezegd en geschreven over de nieuwe baas bij de openbare omroep. Laat ik het zo zeggen: wie de voorbije maanden niet bij de headhunter op de koffie is geweest, is nooit kandidaat geweest voor de functie. En wie wel op de koffie is geweest voor een diepgaand gesprek, verdient discretie. Sommigen hebben daar jammer genoeg anders over geoordeeld. Bovendien werden kandidaten en functies in de media herleid tot karikaturen, wellicht omdat het een eenvoudige manier is om individuen voor te stellen aan het publiek. Alsof de lezer daar nog voldoening in vindt.

Het echte verhaal over de zoektocht naar de VRT begint met respect voor wie bereid was om tijd vrij te maken om te luisteren en zichzelf bloot te geven tijdens een diepgravende conversatie. (Evengoed respect voor wie gepolst werd maar géén interesse had, én voor de betrokken politieke verantwoordelijken die eenvoudigweg op zoek waren naar de béste kandidaat.)

Een organisatie leiden in deze periode van fundamentele transformatie stelt specifieke eisen aan een kandidaat. Ervaring en persoonlijkheid alleen zijn niet genoeg. Als CEO moet je in staat zijn de complexiteit van een steeds sneller wijzigende omgeving, steeds bewuster te beleven zonder ze al eerder ervaren te hebben.

Laat me een voorbeeld geven. Beeld je een trein in, ergens in Azië, met evenveel reizigers die plaatsgenomen hebben op de trein als in de trein. De complexiteit die je ervaart zal bepalend zijn voor de oplossing die je aanreikt. Sommigen zullen reflecteren over het aantal toe te voegen wagons, anders over de efficiëntie en/of effectiviteit van het spoornet, over alternatieve vervoersmiddelen, maar weinigen over de reden waarom veiligheid in deze samenleving primeert boven geborgenheid. Wie moet bijdragen aan maatschappelijke ontwikkeling moet eerst in staat zijn het maatschappelijk probleem bewust te beleven. De verwachtingen van een CEO van de VRT liggen daar.

Fabiaan Van Vrekhem. Beeld rv

Want nieuwe paradigma's vullen de kamer. Niet het minst in de media. In de sector heeft de kijker beslist anders te gaan kijken. Het internet heeft er voor gezorgd dat de tv, de krant en de radio af te rekenen hebben met andere manieren van informatieconsumptie. In deze nieuwe realiteit moet ook de VRT relevant blijven, omdat haar opdracht maatschappelijk is en ze finaal de maatschappij moet ondersteunen in haar ontwikkeling.

Persoonlijkheid is een essentiële component als kandidaat-CEO, omdat je professioneel moet kunnen afstemmen met diverse belanghebbenden. Ervaring is dan weer relevant om de bestaande organisatie verder te professionaliseren, vanuit de opgebouwde kennis. Gekende paden helpen om wat aanwezig is te verbeteren; ervaring is dan een zeer nuttig instrument.

Maar een CEO moet meer in zijn mars hebben. Hij of zij moet zich in eerste plaats bewust zijn van hoe de omgeving gaat veranderen en hoe op deze verandering kan worden ingespeeld. Het laat toe na te denken hoe in de toekomst meer waardecreatie voor de kijker of luisteraar invulling moet krijgen.

Bovendien heeft de VRT een uitgesproken maatschappelijke opdracht. Wie dit als gedelegeerd bestuurder wil invullen, moet bewust beleven hoe een samenleving zich vormt en ontwikkelt. 'Hoe geef ik vorm aan het publieke belang?' Dat vraagstuk is abstract, en gaat véél verder dan het segmenteren van zenders in functie van het doelpubliek. Wie niet in staat is dit door te denken én vooral te beleven, is niet in staat een openbare omroep te leiden.

Wij noemen het 'een cognitieve kwaliteit', die de ervaring en persoonlijkheid ondersteunt als minimumvereiste om succesvol te kunnen zijn. Noem het gerust de disruptieve competentie, die een duurzame ontwikkeling van een samenleving mogelijk maakt. Het zal toelaten niet alleen invulling te geven aan de beheersovereenkomst. Vanuit een maatschappelijke opdracht bijdragen tot de ontwikkeling van die samenleving in verandering is de echte finaliteit voor de CEO van de VRT. Hoe? Door in te spelen op wat een samenleving zinvol vindt, verbindt en ontwikkelt.

De regering heeft ook vorige week op basis van deze criteria uit een groep zeer relevante kandidaten de keuze gemaakt voor Paul Lembrechts. Op het einde van de rit moet ook de politiek gewoon kiezen. Of men dat dan politiek noemt of niet is dan eigenlijk zelfs niet meer relevant. Een en ander heeft met andere woorden niets te maken met politieke kleur, maar alles met de capaciteit om bewust de maatschappelijke bijdrage te kunnen beleven en vorm te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden