Woensdag 08/12/2021

Opinie

Waar blijft de Ken met het bierbuikje, die thuisblijft voor de kinderen?

Artiest Nickolay Lamm ontwierp alvast een alternatief voor Ken. Beeld rv
Artiest Nickolay Lamm ontwierp alvast een alternatief voor Ken.Beeld rv

Anke Wauters is freelancejournaliste.

Het is 1997. Ik ben zeven jaar oud en ik scheer mijn eerste Barbie-pop kaal. Ik zet de schaar in haar lange blonde lokken en knip tot er alleen nog wat verdwaalde plukken op haar kop staan. Achteraf huil ik, want: "Barbie is niet mooi meer." Met mooi bedoel ik: niet meer de platinablonde en slanke bimbo.

Bijna twintig jaar later, als Mattel haar nieuwe lijn Barbies presenteert, komt dezelfde kritiek. Barbie ziet er anders uit: rondingen, blauw haar, groter of net heel klein. Niet meer de platinablonde en slanke bimbo dus. Het eentonige schoonheidsideaal waarvoor Barbie door de plasticpoppenpolitie door het slijk gehaald werd, is daarmee van de baan. En dat is wel degelijk revolutionair. Mensen die de hetze rond het lichaam van Barbie afdoen als een lollige maar finaal nutteloze discussie, onderschatten de impact van het speelgoed. Een pop is inderdaad gewoon een pop, maar miljoenen poppen staan voor gevaarlijk eentonige beeldcultuur. Een beetje meer diversiteit is voor iedereen goed.

11 maart 1961. De datum zegt u waarschijnlijk niets. Die dag werd Ken Carson geboren. Beter gekend als Ken van de twee jaar oudere Barbie. Jawel, die Ken. Ken schuift een ideaalbeeld naar voor: dat van de afgetrainde, heteroseksuele man met een wasbordje, scherpe kaaklijn en een blonde bombshell aan zijn zijde. Ken is traditioneel knap, gespierd, rijdt rond in dure roze wagens en is - ondanks geruchten en op enkele dramatische scenario's in kinderslaapkamers na - altijd geïnteresseerd in Barbie. Ken is het perfecte verlengstuk voor de perfecte vrouw. En toen Ken begon te vervelen, dumpte Barbie hem voor een jongere en hippere versie: surfer Blane. De les die je als bedrijf daarmee aan jongens leert, is op zijn minst problematisch te noemen.

2016. We hebben een nieuwe Barbie, maar Ken ziet er nog altijd exact hetzelfde uit. Dus waar blijft de revolutie van Ken, zoals journalist James Cave zich met recht en rede afvroeg in The Huffington Post? Waar blijft de Ken met het bierbuikje, die houdt van lekker koken? Waar blijft de anonieme internettrol? Waar blijft de Ken die thuis blijft voor de kinderen, met een kakibroek en een riem waaraan zijn telefoon is gegespt? Waar blijft de feministische Ken? Waar blijft de Ken die zijn TedTalk over klimaatopwarming viraal ziet gaan?

Om maar te zeggen: Ken illustreert een beeld van mannelijkheid dat compleet achterhaald is. De reacties bleven niet uit. De Amerikaanse artiest Nickolay Lamm ontwierp een alternatief voor Ken. Zijn crowdfundingproject Boy Lammily toont een pop met smallere schouders en een buikje. "De maatschappelijke druk rond het perfecte lijf wordt ook door jongens en mannen ervaren", vertelt de artiest op zijn website. Daar heeft Lamm een punt. Terwijl we hen net zo goed overspoelen met absurde rolmodellen, zwijgen de meeste jongens en mannen over de twijfels die daarmee gepaard gaan.

Dit is de echte reden waarom niemand zich druk maakt over Ken: aan jongens wordt geleerd dat zij niet bezig mogen zijn met hun uiterlijk.
Dat is iets voor vrouwen.

Dat is iets voor Barbie.

Is het niet zoetjesaan tijd dat we ophouden met dat behoorlijk absurde hokjesdenken? Je angsten en onzekerheden op een pop projecteren, is zinloos. De laatste plek waar je bevestiging voor je vrouwelijkheid moet zoeken, is bij Barbie, die in het echte leven niet eens rechtop zou kunnen lopen. De laatste plek waar je bevestiging moet zoeken voor je mannelijkheid is bij Ken, die niet eens een penis in zijn broek heeft zitten.

Speelgoed is de spreekbuis van verbeelding. De verhalen die kinderen verzinnen - vol intrige, avontuur en romantiek - zijn een voedingsbodem voor creativiteit. Dus als we jonge mensen gewoon meteen leren dat ze kunnen zijn wie of wat ze willen zijn, los van bestaande vooroordelen over gender, dan maakt het echt niet zo verschrikkelijk veel uit met welke pop ze spelen - of hoe die pop er dan uitziet.

null Beeld
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234