Zaterdag 26/09/2020

ColumnMark Coenen

VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4: in een tijd waarin iedereen schreeuwt om krachtig leiderschap is dit een logische evolutie

Mark Coenen.Beeld DM

Mark Coenen is columnist voor De Morgen.

“Dat vroeger alles beter was, zeg ik u”: aan deze boude uitspraak houdt menigeen zich vast als hij de analyse van deze tijd maakt. Meestal heeft men dan al een glas op.

Met de rug naar de toekomst kijken we verlekkerd naar een verleden dat we grotendeels bij elkaar gefantaseerd hebben.

Dat is nu niet anders en je merkt het aan alles.

We zoeken zekerheid en willen schuilen onder de paraplu van het bekende en het vertrouwde.

Wie dat soort dingen het snelste doorheeft, zijn de marketeers die dikwijls de nieuwe tijdsgeest feilloos voorvoelen en weten waar mensen naar verlangen, of: weten waar ze mensen naar kunnen doen verlangen.

Bij gebrek aan nieuwe normen en waarden grijpen we graag terug naar de oude, die door de gaten in onze herinnering veel mooier lijken dan ze waren.

Zelfbedrog als overlevingsstrategie.

In dat plaatje past de naamsveranderingen die de televisionele onderafdeling van dit eigenste huis een paar weken geleden lanceerde.

Alle zenders van Medialaan moesten hun exotische en slechts na lange en uitputtende brainstorms gevonden roepnamen inleveren in ruil voor een pasje van het moederbedrijf.

Allemaal VTM: Q2, Vitaya en Caz gaan schuilen bij de grote broer.

VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4: in een tijd waarin iedereen schreeuwt om krachtig leiderschap is dit een logische evolutie, de geur van het vertrouwde nest geeft zekerheid en stabiliteit.

Bij John Porter Global TV doen ze net hetzelfde: daar krijgen de zenders het woord Play voor hun getal.

Play 4, Play 5, Play 6, Play 7.

De jaren zeventig lijken terug: toen hadden alle BRT-zenders een nummer.

BRT 1, BRT 2, BRT 3: echt creatief was het niet, duidelijk wel.

Tot Studio Brussel begin jaren tachtig dat evenwicht verstoorde en het hek helemaal van de dam was: Donna, 927 Live, Eén, Canvas, Ketnet, Kaatje, KNT, Op 12.

Je had bijna een diploma hogere wiskunde nodig om er je weg in te vinden.

Dat is allemaal voorbij: het is terug aan de monomanen met voorliefde voor getallen.

Er is geen weg terug: ik durf er vergif op innemen dat we binnen dertig jaar allemaal naar Amazon 1 en 2 zitten te kijken, via een chip die bij de geboorte ingeplant wordt in onze prefrontale hersenkwab.

De roep naar toen werd ook door Studio Brussel gehoord: na een abstinentie van vijf jaar klinkt de weemoed weer als vanouds op zondagavond, met de terugkeer van Duyster.

Nooit vielen programma en naam zo schoon samen.

Ayco Duyster: haar stem ruist en zalft, de langoureuze lappen muziek zijn een dekentje.

Alsof we geen vijf jaar verder zijn en het nog steeds 2015 is.

Het programma vaart als een vissersbootje de haven van de late zondagavond in en breit een briljante krul aan het weekend, voor de maandagochtendgekte weer alles kapotmaakt.

Duyster geeft licht.

Dat vroeger alles beter was, zeg ik u.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234