Zaterdag 14/12/2019

Opinie

Vooruitgang vergt oprecht engagement langs beide kanten

Yasmien Naciri is marketeer, student aan de UAntwerpen en voorzitter van de onafhankelijke hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks.

De afgelopen dagen werd het engagement van allochtone ouders sterk in twijfel getrokken. Los van het feit dat het belang van ouderbetrokkenheid doorheen de studiejaren van de kinderen ontegensprekelijk is, is het ook onweerlegbaar dat onderzoek juist aantoont dat betrokkenheid bij allochtonen even hoog is als bij autochtonen.

Maar al heel snel bleek dat wetenschappelijk onderzoek in dit debat helemaal niet van belang was. Plots had iedereen contact met allochtone ouders die geen interesse hebben in de studievooruitgang van hun kinderen. Hartverwarmend om te zien hoe bezorgd iedereen is, maar laten we die bezorgdheid onderbouwen met cijfers. Er werd al meermaals bewezen dat ondere andere afkomst en sociaal-economische achtergrond invloed hebben op schoolprestaties, maar verder dan “de problemen benoemen” geraken we helaas niet. Ik blijf me dan ook afvragen in hoeverre onze bezorgdheid over deze onderwerpen oprecht is. Het zoveelste debat dat over een bepaalde bevolkingsgroep gaat, zonder feiten én ten koste van de echte problemen.

Ouderbetrokkenheid

Niet getreurd, er is nog hoop. Ondertussen beseffen we maar al te goed dat de kracht van verandering vooral van onderuit komt. Dat bewijzen talloze initiatieven van verschillende organisaties waaronder het CVO VSPW in Mol. Het opleidingscentrum voor volwassenenonderwijs slaagt er perfect in om nieuwkomers en hun kinderen te ondersteunen door in te spelen op de noden van ouders die de taal nog niet machtig zijn. Zo organiseert het centrum opleidingen voor anderstaligen en wordt er tegelijkertijd kinderopvang aangeboden in hetzelfde gebouw. En geloof het of niet, de klassen zitten vol geëngageerde allochtone ouders. De overtreffende trap van ouderbetrokkenheid.

Het creatieve initiatief van het volwassenenonderwijs bewijst dus dat het belangrijk is om de noden van je doelgroep te begrijpen en dat het even belangrijk is om hierop in te spelen. Dat geldt ook voor de jongsten in onze samenleving die nood hebben aan betere begeleiding en ondersteuning. Zoals eerder in deze krant werd benadrukt, zal er binnen enkele jaren een enorm tekort zijn aan leerkrachten en dan hebben we het nog niet over het schrijnend tekort aan leerkrachten die de superdiverse samenleving weerspiegelen. Zou dit ook te wijten zijn aan het gebrek aan interesse bij jongeren met een migratieachtergrond of kiezen we er deze keer voor om ons deze keer wél aan de feiten te houden?

Ik schrik er in ieder geval niet van dat onderwijsinstellingen er tot op heden nog steeds niet in slagen om diversiteit aan te trekken. Vlaamse scholen sluiten namelijk een grote groep uit door het algemeen verbod op keppeltjes en hoofddoeken. Alsof dat niet erg genoeg is, struikelt het katholiek onderwijs anno 2017 nog steeds met een ouderwetse regelgeving rond het verplichte doopattest. Het stimuleren van diversiteit in het lerarenkorps is geen rocket science, het vergt vooral gezond verstand en de wil om voor verandering te zorgen.

Ondertussen blijven er onderzoeken als paddenstoelen uit de grond schieten over de tekortkomingen in ons onderwijs, maar geen enkele beleidsverantwoordelijke die het in zijn hoofd haalt om hierop te anticiperen. Waar blijft de betrokkenheid? Als ik niet beter wist, dan zou ik het steken op het gebrek aan verantwoordelijkheidszin bij politici. Maar ik heb gelukkig geen electoraat waar ik rekening mee moet houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234