Zondag 22/09/2019
Hoezen en schetsen van Mark Ryden, godfather van het pop surrealisme, nu te zien in Sint-Niklaas. Beeld Thomas Legreve

Column

Voor de mooiste albumhoezen moet je in Sint-Niklaas wezen

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Laat je niets wijsmaken door amateurs: De hipste expo vind je dezer dagen niet in Antwerpen, Gent of Brussel. Visual Vinyl is een prachttentoonstelling in de Parel van het Waasland. Dat is Sint-Niklaas, voor alle duidelijkheid. De expo stelt 300 relatief zeldzame kunstenaarsplaten tentoon. Wie een albumhoes ­ontwerpt is altijd een kunstenaar, maar deze tentoonstelling concentreert zich op het werk van officieel erkende kunstenaars. Dat Andy Warhol, Jeff Koons en Shepard Fairey ooit het artwork van een album verzorgden, is geen geheim. Van Damien Hirst en Jean-Michel Basquiat kunnen we het ons voorstellen. Maar de spoken word-albums van Joseph Beuys, Marina Abramović en Marcel Duchamp zijn wél verrassend.

Stijn Van de Voorde. Beeld Thomas Legrève

Niet alle lp’s maken een verpletterende indruk en je wilt vaak niet weten welk geluid er uit komt, maar het blijft indrukwekkend om ze verzameld in het echt te zien. De meest waardevolle exemplaren zijn bovendien voor het eerst te bewonderen in ons land. Precies daarom is het extra cool dat ze ophangen in een leegstaand pand in het midden van de Stationsstraat. De ­centrale winkelstraat van Sint-Niklaas staat bekend als ‘licht verloederd’.

Mayhem!

Sinds de komst van het Waasland Shopping Center trokken veel ketens en kleine zelfstandigen weg uit de straat, met veel leegstand als gevolg. Ik meen hier wat symboliek te herkennen. De vinylplaat kreeg het sinds de komst van de cd ook hard te verduren. De muziekdrager was tijdelijk ten dode opgeschreven. Tegenwoordig kunnen de vinyl­fabriekjes de vraag niet meer bijhou­­den. Zoals Niels uit Temptation Island ooit zei: het kan verkeren.

Twee decennia geleden bevonden er zich nog vijf platenwinkels in de stadskern van Sint-Niklaas. Ik deed vakantiewerk in de Free Record Shop toen de eerste Helmut Lotti Goes Classic in de winkel kwam. Mayhem! We verkochten ook Helmut Lotti Voice Pearls. Wie kent dat nog? Mooie tijden.

Plots verdwenen alle platenwinkels als sneeuw voor de zon. Je ziet tegenwoordig nog weleens een cd liggen in de Colruyt, maar dat is minder charmant. Het internet is de grote boosdoener, maar daar mogen we niet te lang over zeuren. Het befaamde netwerk heeft tenslotte ook zijn voordelen. Techno­logie is in essentie iets dat de mens niet kan beheersen. Het internet groeide intussen uit tot de grootste muziekwinkel op aarde. Mits een beetje zoekwerk, bekijk of koop je tegenwoordig elk al­bum online. De foto’s ogen zelden scherp en de prijzen liggen soms heel hoog.

Richard Hamilton

Zeldzame vinylplaten (ontworpen door hedendaagse kunstenaars) verzamelen is geen hobby voor mensen met een normaal inkomen. Ik heb veel vrienden met een uitgebreide vinylcollectie, maar niemand heeft alle ontwerpen van de pop surrealist Mark Ryden in huis. De Amerikaan schilderde prachtige hoezen voor Screaming Trees en Red Hot Chili Peppers, maar ook voor 4 Non Blondes en Tyler, The Creator. Ik zag een zeefdruk van Andy Warhol uit 1963, eigenhandig gesigneerd en genummerd op 75 exemplaren. Dat ding heeft een verzamelwaarde van 20.000 euro. Vlakbij hangt een gesigneerd (ongenummerd) exemplaar van The White Album. Richard Hamilton plaatste zijn hand­tekening op de spierwitte dubbel-lp, niet John, Paul, Ringo of George.

De interessantste plaats in de expo-ruimte is nu reeds de bar, centraal in het midden. Daar hoor je de gesprekken en discussies tussen kunstkenners en muziekliefhebbers. Een complete vinyltentoonstelling bestaat niet. Welke werken ontbreken? Load (en ReLoad) van Metallica (met een ontwerp van Andres Serrano) misschien? Vormt het grafisch werk van Banksy, Dalí of Roy Lichten­stein een esthetische meerwaarde voor de plaat? Als er maar over gesproken wordt. Hoe meer bier, hoe meer meningen. Zo hoort het.

Op 12 maart is het 50 jaar geleden dat The Velvet Underground & Nico het album 'The Velvet Underground' lanceerden, met de hoes van Andy Warhol. Beeld Thomas Legreve

Kunst en muziek komen tijdelijk samen in een leegstaand pand in de Stationsstraat in Sint-Niklaas. De gigantisch Grote (lege) Markt is een bezoekje waard. De nabijgelegen Panos opent gastvrij zijn deuren voor iedereen tijdens de kantooruren. Meer reclame kan en wil ik niet maken.

Er is niets mis met massatoerisme, maar het moet wel gezellig blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234