Dinsdag 28/09/2021
Cathy Galle. Beeld DM
Cathy Galle.Beeld DM

StandpuntCathy Galle

Voldoende middelen voorzien zou voor zoveel kinderen met een beperking een belangrijk verschil kunnen maken

Cathy Galle is journalist bij De Morgen.

Moeten kinderen met een zogenaamde ‘grote zorgnood’ in aparte scholen les krijgen of leren ze beter samen met ‘gewone’ kinderen in een ‘gewone’ school? Het is een vraag waar we in ons land al jaren mee worstelen. De wetenschap is hierover nochtans duidelijk: door samen te leren en te spelen kunnen kinderen met en zonder beperking elkaar makkelijker begrijpen en aanvaarden. Volgens onderzoek van de Verenigde Naties vermindert inclusief onderwijs bij personen met een handicap ook het isolement en het risico op armoede en uitbuiting. Reden genoeg dus voor de VN om ons land in het verleden op de vingers te tikken omdat wij aan wat zij noemen ‘segregatie’ doen. Vooral in Vlaanderen zaten er proportioneel gezien veel meer kinderen in het buitengewoon onderwijs dan in andere Europese landen.

Als oplossing kwam de vorige Vlaamse regering in 2015 met het M-decreet. Een term die een pak leerkrachten nog altijd koude rillingen bezorgt. De bedoelingen waren nochtans nobel. Het had als doel alle kinderen toegang te geven tot het gewone onderwijs, ook kinderen met een beperking of leerstoornis.

Maar het M-decreet botste in de praktijk op een gebrek aan middelen. Leerkrachten en schooldirecties klaagden de afgelopen jaren terecht steen en been dat ze het allemaal niet gebolwerkt kregen. Ze hadden het gevoel dat ze de ‘zorgkindjes’ niet genoeg konden helpen en in hun pogingen daartoe ook niet voldoende aandacht konden geven aan de andere kinderen. In een sector als het onderwijs, waar een chronisch tekort aan leerkrachten en middelen heerst, was de invoering van het M-decreet zonder aanzienlijke bijkomende investering een accident waiting to happen.

Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) heeft nu een opvolger klaar: het leersteundecreet. De minister voorziet een bijkomende ondersteuning voor scholen, namelijk 680 extra voltijdse leerkrachten en nog eens 80 administratieve medewerkers. Grootste verschil met het M-decreet is wel dat scholen voortaan sneller aan een noodrem zullen kunnen trekken als ze het gevoel hebben dat een welbepaalde leerling aan boord halen te belastend is. De minister noemt het een pragmatische oplossing. Maar in de praktijk zullen ongetwijfeld opnieuw meer kinderen in het buitengewoon onderwijs terechtkomen.

Binnen de onderwijswereld halen velen nu weer voorzichtig opgelucht adem. Het M-decreet was een fiasco waar velen nooit meer willen aan terugdenken. Al blijft het ook heel wrang. Het is vooral spijtig dat een goed en nobel plan, dat voornamelijk strandde op een gebrek aan middelen, dan maar bijgesteld wordt naar beneden in plaats van wél voldoende middelen te voorzien. De bijkomende investeringen die Weyts belooft, zijn namelijk peanuts in vergelijking met wat er nodig is om écht iets te kunnen veranderen. Het zou voor zoveel kinderen met een beperking een belangrijk verschil kunnen maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234