Zaterdag 18/01/2020

Opinie

"Verlies geen energie aan het verdraaien van feiten": Marc Descheemaecker schrijft John Crombez

Marc Descheemaecker Beeld Photo News

Marc Descheemaecker is voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn en ere-afgevaardigd bestuurder van de NMBS. Deze brief werd in strikt persoonlijke naam geschreven.

Geachte heer Crombez, beste John,

Recent in Knack, op Terzake en in De Afspraak haalde je uit naar mij. Ik zou aan de basis liggen van perslekken in het dossier Tom Meeuws en je voegde toe: “Geen enkele overheidsmanager heeft de Vlaamse belastingbetaler al zo veel geld gekost als Marc Descheemaecker”. Mensen die me kennen en kenners van de dossiers weten dat dit nonsens is. Gezien je door je nu minder aanwezige partijapparaat blijkbaar slecht wordt geïnformeerd, geef ik je graag een handvol elementen.

Wat betreft de perslekken in januari 2018 over de zaak-Meeuws, staat het me voor dat deze info al veel langer circuleerde. Jij, Tom Meeuws en Wouter Van Besien verklaarden in eerdere interviews dat de feiten bekend waren en dat men wist van een geval-Meeuws. In maart 2015, toen binnen De Lijn duidelijk werd welke feiten zich tussen september 2014 en maart 2015 hadden voorgedaan, kon De Lijn moeilijk anders dan de samenwerking met Meeuws stopzetten. 

Waar jij een politieke afrekening in ziet, is in werkelijkheid een geval van gezonde bedrijfsvoering. Hoe zou De Lijn een bus- of trambestuurder kunnen vragen om de wetgeving inzake rusttijden of het verkeersreglement te respecteren als een directeur van de vervoersmaatschappij ongestraft ernstige overtredingen zou mogen begaan? Dat de afhandeling van het geval-Meeuws van vaststelling tot dading niet meer dan 48 uur in beslag nam (gezien de wetgeving op ontslag om dringende reden), toont aan dat de zaak volledig apolitiek verliep. 

Hoewel onze raad van bestuur oud-ministers, oud-parlementsleden, burgemeesters en schepenen telde, ben ik ervan overtuigd dat op geen enkel moment voor het verbreken van de arbeidsovereenkomst contact is opgenomen met de vele partijhoofdkwartieren. Wel kreeg ik telefoons nádat de verbreking van de arbeidsovereenkomst publiek werd – ik sprak mandatarissen van vier politieke partijen. Ook andere bestuurders kregen hun deel aan telefoons. Maar iedereen leek perfect de omstandigheden van het dossier te begrijpen.

Het vermoeden bestaat, dat weet jij ook, dat het oprakelen van het dossier-Meeuws in januari weleens terug te voeren kan zijn naar één of meer sp.a-leden. Je kent haast zeker dat gerucht, de journalisten van Dag Allemaal en Het Laatste Nieuws kennen hun bronnen. Herinner je de gevleugelde woorden van een vroeger Antwerps socialist, Camille Huysmans: “De overtreffende trap van vijand: vijand, aartsvijand, politieke vriend”.

Het zogenaamde lek in maart, over de opstart van een onderzoek in de zaak- Meeuws door het parket, gevolgd door het aanstellen van een onderzoeksrechter, was gewoon het werk van een gedreven VTM-journalist die, nadat De Lijn had geweigerd hem interne documenten over de zaak-Meeuws over te maken, in het hem als klagende partij betekende vonnis van de beroepsinstantie 'Openbaarheid van bestuur' terugvond dat er een gerechtelijk onderzoek werd gevoerd. Sneu voor jou en de troonsbestijging van de nieuwe lijsttrekster van je Antwerpse afdeling dat de journalist zijn primeur juist die dag vaststelde en lanceerde in het 19 uurjournaal. Dat heb je nu eenmaal met onafhankelijke journalisten.

Populistisch

Je interview in Knack over 'Het nieuwe socialisme' raakt kant noch wal. En zeker de passage die aan mij werd besteed. Een beetje populistisch schimpen op opzegvergoedingen, wat vage kritiek. Bij De Lijn trad ik aan als voorzitter van de raad van bestuur in januari 2015. Sindsdien werkt de onderneming aan een stijgende kostendekkingsgraad die stelselmatig verbetert ondanks een lagere overheidsdotatie, zonder structurele besparingen in het aanbod; aan objectieve rekruteringen en bevorderingen, aan nieuwe investeringen in betere trams en bussen, een beter systeem van reizigers-tellingen, betere reizigersinformatie, meer controles tegen zwartrijders… Zonder te willen vervallen in politieke geschiedschrijving weet je zelf ook wel hoe De Lijn in haar huidige toestand is geraakt.

Wat je NMBS-opmerking betreft, schoot ik echt in de lach. De splinter en de balk, weet je. Je passage als federaal kabinetschef begroting met de 300 miljoen euro bijkomende, onnodige opgelegde schuld voor de NMBS, de miljoenen om met GO-passes sp.a-staatssecretaris Tuybens te lanceren, onze bitse discussie omdat ik weigerde miljoenen in de bodemloze Fyra-put te gooien? De Thalys naar Oostende? Daar heb jij veel boter op het hoofd. Ik begrijp dan ook heel goed dat je in het interview zegt dat je alleen vooruit wil kijken.

Ten slotte wil ik je vragen je energie niet langer te besteden aan leugenachtige insinuaties of verdraaide feiten. Bij De Lijn zetten we alles in voor de reiziger van vandaag en morgen. En van elke medewerker, chauffeur of directeur, vragen we de wetgeving te respecteren. Niets meer, niets minder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234