Zondag 19/09/2021
Saskia de Coster. Beeld DM
Saskia de Coster.Beeld DM

ColumnSaskia de Coster

Veiligheid komt altijd eerst in de stad van De Wever. Maar voor wie?

Saskia de Coster is auteur en writer in residence aan de KU Leuven.

“Veiligheid komt altijd op de eerste plaats in mijn stad”, reageert Antwerps burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever op het PFOS-dossier. Hij meent het. En hij voegt de daad bij het woord, ook in de openbare ruimte. Nu Vlaanderen in de naweeën van de pandemie voor de tweede zomer op rij uitgeroepen wordt tot vakantieland en fietsland, hebben de lokale keuzes van de burgervaders in steden en gemeentes voor iedereen nog voelbaarder dan anders impact.

Drie persoonlijke voorvallen.

Eén. Na de laatste dag van het schooljaar verzamelen ouders en kinderen op de Dageraadplaats, het plein der pleinen. De politie patrouilleert een hele avond en fotografeert zwijgend de fietsen die naast de schaarse fietsenrekken staan om de eigenaars die twee meter verder zitten te kunnen opsporen en beboeten.

Twee. De straat ligt open, dat is een inheemse Antwerpse traditie. Ik ken de meeste straten uit mijn buurt vanbinnen en vanbuizen. Het grootste voordeel van al die rioleringswerken is dat er tijdelijk geen auto’s kunnen rijden. Op deze straat staat een bord ‘fietsers afstappen’. Op de boete achteraf staat: ‘De openbare weg omvat een rijbaan’. Door de kuil en over de buizen fietsen dan? Mijn eerste reactie wanneer een agent mij tegenhoudt omdat ik tien meter over de stoep fietste, is eerst binnensmonds foeteren, dan beseffen dat ik zoals de berustende burger naast me ook best mijn identiteitskaart bovenhaal als ik ze bijheb, om daarna toch mijn mond extra open te trekken en te protesteren. Deze agent gaat wel in gesprek, verontschuldigt zich zelfs, hier moet hij zich mee bezighouden. Opdracht van hogerhand. Ze hebben telefoon gekregen van een buurtbewoner die er gek van wordt dat mensen over zijn stoep fietsen, ook als er zoals nu geen voetgangers zijn. Er staat nog een overtreder naast haar fiets schuldig te wezen en de agent argumenteert: ‘Ik heb deze vrouw ook al een boete gegeven, dus ik kan jullie nu niet laten passeren.’ Eén iemand een boete, iedereen een boete. Iedereen gelijk voor de wet. Geen speld tussen te krijgen. Gewoon geen boetes beginnen uit te delen of er komt geen einde aan.

Drie. Ik ben ook een buurtbewoner en ik heb ook naar de politie gebeld, voor een racende gek die ik niet ken, maar die met zijn auto vanaf de rijbaan over de stoep kwam vlammen met de uitdrukkelijke bedoeling mij overhoop te rijden. ‘Poging tot doodslag’ heet het in het verhoor. Er waren getuigen, er was de volledige nummerplaat, de politie werd gebeld. Ze deden niets. Tot ik een column schreef (DM 6/12/19) en ze verhoor kwamen afnemen. Sindsdien heb ik niets meer over de zaak gehoord. Het voorval dateert van november 2019. De racer racet nog rond. Lange zomeravonden zijn ideaal voor racen, als kinderen nog buiten spelen ook. De straatracers krijgen alle ruimte. Hun identiteitsgegevens zijn bekend maar zij worden niet bestraft. Gewoon geen boetes uitdelen of er komt geen einde aan, dat is duidelijk.

Verbind de stippellijnen van deze drie anekdotes en de volle lijn van een beleidscontour tekent zich af. Veiligheid komt altijd eerst in de stad van De Wever, de veiligheid van de auto.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234