Donderdag 28/01/2021
Beeld DM

ColumnMark Coenen

Veel volk. Tranen. Witte ballonnen. Tot het volgende kind. En het volgende. En het volgende

Mark Coenen is columnist bij De Morgen.

Zondag was autoloze zondag.

Of het gisteren slachtofferloze maandag was: ik hoop het, de dag is nog niet voorbij als de deadline van deze column valt.

Je zal maar een kind hebben dat met de fiets naar school moet.
Je zal maar een kind hebben dat vijftig meter voor de schoolpoort gegrepen wordt door een vrachtwagen.
Je zal maar een kind hebben dat een half uurtje daarvoor vrolijk de deur uitstapte om nooit meer terug te komen.
Je zal maar een kind hebben waarvan je in plaats van de plechtige communie te vieren de uitvaart moet voorbereiden.
Je zal maar het vriendinnetje zijn van het dode kind.
Je zal maar de chauffeur zijn van de vrachtwagen waaronder het kind stierf.

Nog één keer zal die arme dode Kato in de krant staan: bij het verslag van haar begrafenis.

Veel volk. Tranen. Witte ballonnen.

Tot het volgende kind.
En het volgende.
En het volgende.

Wij horen al tijden tot de slechtste leerlingen van de klas als het gaat over verkeersveiligheid, maar qua fietsveiligheid zijn we echt kneuzen: alleen in Hongarije en Roemenië sterven er meer mensen die van hun fiets gereden worden.

Dat is geen nieuws: dat weten we al lang. Dat het geen prioriteit is voor de politiek weten we ook al lang.

Wie verkiezingsprogramma’s uitvlooit, vindt onder het lemma veiligheid vooral verwijzingen naar defensie, justitie en migratie. Zelden worden veel woorden vuilgemaakt aan de veiligheid van de fietser naar school.

Wel gezwollen retoriek en grote beloftes. “We worden hét fietsland bij uitstek van Europa en pakken onveilige kruispunten versneld aan.”

Zestien jaar geleden stelde Vlaanderen voor het eerst een lijst op met zwarte kruispunten: de locaties waar de meeste verkeersslachtoffers vallen en die dus dringend aangepakt moeten worden.

In 2018 stonden 22 van die punten nog altijd op de agenda van het Agentschap Wegen en Verkeer en bleek dat er de afgelopen jaren 19 punten van de lijst geschrapt werden zonder enige aanpassing. Vier van die 19 geschrapte locaties mogen er prat op gaan dat ze nog altijd tot de meest dodelijke kruispunten behoren.

In oktober vorig jaar confronteerde Make Belgium Great Again op VTM vijf politici met de nabestaanden van verkeersslachtoffers. De woede was groot: niet van de brave burgers die hun kinderen ooit verloren onder de wielen van een vrachtwagen, maar van de vijf politici, die onvermoed met hen werden geconfronteerd.

Zij voelden zich gepakt. Hen was iets wijsgemaakt. Hun vertrouwen was beschaamd. “Dit heb ik nog nooit meegemaakt”, piepte er een.

Beste politici: wij maakten dit al zovele keren mee dat we de tel kwijt zijn. U hebt ons voor de zoveelste keer iets wijsgemaakt. Ons vertrouwen is alweer beschaamd.

Ik hoop dat die arme dode Kato uit Zwevegem ’s nachts komt spoken in uw dromen tot u er iets aan doet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234